Yritysten pahimmat virheet sosiaalisessa mediassa
Virheet sosiaalisessa mediassa voivat käydä kalliiksi yrityksellesi, niin imagollisesti kuin rahallisestikin.
Sosiaalisen median palvelut, kuten Facebook, Instagram, Snapchat, Pinterest ja Twitter antavat loistavan mahdollisuuden tavoittaa potentiaalisia asiakkaitasi. On yrityksesi iso tai pieni, sosiaalisen median pitäisi olla osa markkinointimixiäsi.
Sosiaalinen media on iso mahdollisuus yrityksille kasvattaa tunnettavuuttaan, verkkoliikennettä sivuilleen, kerätä liidejä ja tehdä myyntiä. Jos sosiaaliseen mediaan ei panosteta, ja siellä tehdään virheitä, se vaikuttaa negatiivisesti brandisi maineeseen.
Lue yritysten pahimmat virheet sosiaalisessa mediassa ja vältä itse syyllistymästä samoihin virheisiin!
Sosiaalisen median strategia puuttuu
Yritykset, joilla ei ole sosiaalisen median strategiaa, eivät pysty tehokkaasti toimittamaan viestiään kohderyhmälleen. Yritys tarvitsee sosiaaliseen mediaan selkeän äänen, tavoitteet ja julkaisukalenterin. Ilman näitä on vaikea pärjätä sosiaalisessa mediassa.
Mukana jokaisessa some-palvelussa
Vaikka sosiaalisen median palveluita on lukemattomia, se ei silti tarkoita, että yrityksesi olisi oltava niissä kaikissa läsnä. On tärkeää olla useammassa kuin yhdessä palvelussa, mutta ei välttämättä alussa. Erityisesti pienten yritysten kannattaa ensiksi opetella yksi some-palvelu ja ottaa se haltuun, vasta sen jälkeen siirtyä seuraavaan.
Jos vain luot tilin yrityksellesi kaikkiin sosiaalisen median palveluihin ja alat puskemaan sekalaisia viestejä ulos, näyttää yrityksesi todella amatöörimaiselta. Vähän ajan päästä huomaat, että kohderyhmäsi ei edes käytä kyseistä palvelua, joten hylkäät sen. Mieti siis tarkasti, mitä some-palvelua kohderyhmäsi käyttää.
Seuraajien ostaminen
Määrä ei korvaa laatua.
Facebookissa ja monissa muissa sosiaalisen median palveluissa on mahdollista ostaa tykkääjiä ja seuraajia. Seuraajien ostaminen on kuitenkin kiellettyä! Seuraajien ostaminen on kielletty some-palveluiden säännöissä ja jos jäät kiinni, et ainoastaan menetä tiliäsi palveluun, vaan menetät myös luotettavuutesi.
Jos ostat yrityksellesi seuraajia, ovat he vain haamukäyttäjiä. He eivät koskaan tule tykkäämään julkaisuistasi, kommentoimaan saati ostamaan sinulta jotain. Ostamalla seuraajia vahingoitat yrityksesi sosiaalisen median presenssiä, koska esimerkiksi Facebook näkee asian niin, että koska seuraajasi eivät kommunikoi yrityksesi kanssa, sisältösi ei ole kiinnostavaa. Jos sisältö ei ole kiinnostavaa, Facebook ei näytä sitä muillekaan tykkääjillesi. Unohda siis seuraajien ostaminen ja yritä lähestyä ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita jakamastasi sisällöstä.
Älä tuhoa yrityksesi sosiaalisen median presenssiä ostamalla turhia haamukäyttäjiä seuraajaksesi. Facebook-mainonnan avulla voit mainostaa julkaisujasi haluamallesi kohderyhmälle ja näin lisätä tykkääjiesi määrää laillisin keinoin.
Jatkuva oman hännän nostaminen
Jos some-kanaviesi sisältö koostuu pelkästään omien tuotteidesi tuotekuvauksista tai muista mainoksista, kokevat käyttäjät sen todennäköisesti vain inhottavana.
Omien tuotteiden mainostaminen on kyllä sallittua, mutta se pitää tehdä tyylillä. Omien mainostesi lisäksi sinun tulee tuottaa arvoa seuraajillesi. Sosiaalisessa mediassa myyminen vaatii suhteiden rakentamista ja luottoa, joka vasta myöhemmin johtaa myyntiin.
Tässäkin asiassa 80/20-sääntö toimii hyvin: 80% julkaisuistasi tulisi auttaa seuraajiasi ja tuottaa heille arvoa ja vain 20% julkaisuistasi tulisi olla mainoksia omista tuotteista ja palveluistasi.
Kirjoitusvirheet
Kirjoitusvirheet eivät ole maailman pahin asia. Kaikki meistä tekevät kirjoitusvirheitä, varmasti tässäkin artikkelissa on useampikin sellainen.
Siitä huolimatta, kirjoitusvirheet huonontavat yrityksesi uskottavuutta.
Omien kirjoitusvirheiden huomaaminen saattaa olla vaikeaa, joten anna jonkun toisen vielä tarkistaa teksti ennen julkaisemista.
Negatiivisten viestien poistaminen
Tulet saamaan negatiivista palautetta sosiaalisessa mediassa, se on varma. Suhtautumisesi negatiiviseen palautteeseen on se, mikä merkitsee.
Monet yritykset ovat tehneet sen virheen, että he poistavat negatiivista palautetta antavien kommentit. Näiden viestin poistaminen on iso virhe!
Se, miten vastaat negatiiviseen palautteeseen, kertoo paljon yrityksestäsi. Ole ammattilainen, älä provosoidu. Vastaa asiallisesti, älä kiellä tosiasioita ja jos mahdollista, siirrä keskustelu pois sosiaalisesta mediasta esimerkiksi asiakaspalvelupuhelimeen.
Ei mietitä mitä sanotaan
”When in doubt, don’t tweet it out.”
Kun epäröit, voitko julkaista jotakin yrityksesi nimissä sosiaalisessa mediassa, älä julkaise.
Jätä politiikka, uskonto ja vaikeat aiheet käsittelemättä yrityksesi nimissä. Ei ole mitään hyötyä leimautua tietyn ryhmän silmissä.
Julkaiset liian usein
Yksi suurimmista syistä (19%), miksi ihmiset lopettavat yrityksen seuraamisen somessa, on liian useasti julkaiseminen. Jokaisen yrityksen täytyy miettiä oman kohderyhmänsä, sisältöjen ja käytössä olevien some-kanavien optimaaliset postausmäärät. Buffer kuitenkin teki tutkimuksen, josta saat hyvän lähtökohdan asiaan.
Buffer suosittelee julkaisumääriksi seuraavia:
- Twitterissä julkaise kolmesti päivässä tai enemmän
- Facebookissa enintään kaksi julkaisua päivässä
- LinkedInissä kerran päivässä
- Pinterestissä viisi kertaa päivässä tai enemmän
- Instagramissa noin 1,5 kertaa päivässä
- Blogiartikkeleita suositellaan julkaistavaksi kaksi viikossa
Lue lisää: Optimaaliset kuvakoot sosiaaliseen mediaan
Julkaiset liian harvoin
Vastakohta edellisestä.
Oletko koskaan mennyt yrityksen Facebook-sivuille ja huomannut, että he eivät ole julkaisseet mitään moneen kuukauteen? Mitä ajattelit siitä? Itse ajattelisin siinä vaiheessa, että yritys ei taida olla kovinkaan tosissaan mukana sosiaalisessa mediassa. Mitenköhän on heidän asiakaspalvelunsa laatu?
Ratkaisuna tähän ongelmaan on julkaisukalenteri sosiaaliseen mediaan.
Sama viesti jokaiseen kanavaan
Eri some-kanavat vaativat erilaista sisältöä. Minkä takia kukaan seuraisi yritystäsi Facebookissa, Twitterissä, Pinterestissä ja Instagramissa, jos julkaiset kaikissa saman sisällön samalla hetkellä?
Mieti siis, millainen sisältö sopii mihinkin some-kanavaan.
Yhteenveto
Virheet sosiaalisessa mediassa käyvät kalliiksi, joten tee yrityksellesi palvelus ja ota oppia toisten virheistä.
- Ilman sosiaalisen median strategiaa on vaikea viestiä tehokkaasti kohderyhmälleen
- Älä liity jokaiseen sosiaalisen median palveluun, vaan valitse yrityksellesi parhaat
- Älä osta seuraajia sosiaalisessa mediassa, se on kiellettyä
- Tuota arvoa seuraajillesi; älä pelkästään mainosta yritystäsi
- Tarkista oikeinkirjoitus ennen kuin julkaiset somessa
- Älä missään tapauksessa poista negatiivisia viestejä
- Mieti tarkasti, mistä aiheista on soveliasta puhua yrityksesi nimissä
- Älä julkaise kaikkia sisältöjäsi samaan aikaan
- Muista päivittää kuitenkin tarpeeksi usein, tee julkaisukalenteri
- Älä julkaise samaa viestiä kaikissa palveluissa, yritä erottua
Jos tarvitset apua sosiaalisen median viidakossa selviytymiseen, ota meihin yhteyttä.
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.