Verkkokaupan laskurit.
| | |

Verkkokaupan kehittäminen

NordVPN Black Friday banneri, jossa mainostetetaan 74 prosentin alennusta ja kolmea lisäkuukautta.
NordVPN Black Friday banneri, jossa mainostetetaan 74 prosentin alennusta ja kolmea lisäkuukautta.

Olemme aikaisemmin käsitelleet tässä blogissa verkkokaupan liikevaihdon kasvattamisen tapoja. Verkkokaupan myynnin kasvattamiseksi sivustolle voi hankkia enemmän kävijöitä, kasvattaa verkkokaupan keskiostosta, parantaa verkkokaupan konversioprosenttia ja saada asiakkaat tilaamaan useammin. Jotta verkkokaupan liikevaihto voisi kasvaa, tarvitsee jonkun tai useamman näistä tapahtua.

Tästä artikkelista löydät verkkokaupan erilaisia laskureita. Voit testata, mikä olisi verkkokaupan myynti, jos saisit esimerkiksi tuplattua kävijämäärän tai parannettua konversioprosenttia. Löydät tältä sivulta myös palvelumme verkkokauppasi kehittämiseen, joilla voimme auttaa sinua.

Tässä vielä linkit aiempiin artikkeleihin, joissa on käsitelty kutakin verkkokaupan liikevaihdon kasvattamisen tapaa erikseen:

  1. Hanki lisää kävijöitä verkkokauppaan
  2. Kasvata verkkokaupan keskiostosta
  3. Paranna verkkokaupan konversiota
  4. Saa asiakkaat tilaamaan useammin

Laskureiden termit

Käydään ihan ensiksi läpi laskureiden termit. Voit myös kurkata digitaalisen markkinoinnin sanakirjaamme, josta löydät enemmän termien selityksiä.

Verkkokaupan kävijämäärä tarkoittaa nimensä mukaisesti verkkokaupassasi käyneiden kävijöiden määrää. Saat tämän tiedon esimerkiksi Google Analyticsistä tai muusta verkkokauppaasi asennetusta kävijälaskurista. On hyödyllistä suodattaa tästä kävijämäärästä ensiksi pois botit ja muut turhat käynnit. Sen jälkeen voit vielä suodattaa pois useammin kuin kerran verkkokaupassasi käyneet, jotta saat uniikit kävijät.

Verkkokaupan keskiostoksen voit laskea jakamalla tilausten kokonaissumman tilausten määrällä. Esimerkiksi jos verkkokaupassasi on ollut 5500 euroa myyntiä ja tilauksia on ollut 155 kappaletta, verkkokauppasi keskiostos olisi pyöristettynä noin 35,5 euroa.

Verkkokaupan konversioprosentilla tarkoitetaan tässä yhteydessä sitä osuutta verkkokaupan kävijöistä, jotka tekevät tilauksen. Jos esimerkiksi verkkokaupassasi käy kuukaudessa 5000 kävijää ja 100 heistä tekee tilauksen, on konversioprosentti tällöin kaksi prosenttia.

Verkkokaupan katetuotto tarkoittaa myynneistä saatua rahaa, josta on vähennetty muuttuvat kustannukset. Jos esimerkiksi myynnin määrä on 8000 euroa ja muuttuvien kustannusten määrä 6000 euroa, on katetuotto 2000 euroa. Tällöin katetuottoprosentti on 2000 euroa jaettuna 8000 eurolla (kertaa sata) eli 25 prosenttia.

Verkkokaupan myyntilaskuri

Tässä on ensimmäinen laskuri, jolla voit testata verkkokauppasi myynnin määrää kuukaudessa erilaisilla arvoilla. Voit kokeilla, miten kävijämäärän lisääntyminen, keskiostoksen kasvattaminen tai konversioprosentin parantaminen vaikuttavat myynnin määrään.

1
Myynti yhteensä €

Laskurin oletusasetuksilla eli 5000 kuukausittaisella kävijällä, 30 euron keskiostoksella ja yhden prosentin konversioprosentilla verkkokauppasi myy kuukaudessa 1500 eurolla. Kokeile esimerkiksi, miltä myynti näyttäisi, jos verkkokauppaasi tuotaisiin mainosten avulla tuplasti liikennettä, kasvatettaisiin verkkokaupan keskiostosta kymmenellä eurolla tai parannettaisiin verkkokauppasi konversioprosenttia yhdellä prosenttiyksiköllä.

Verkkokaupan katetuottoprosentti

Katetuottoprosentti %

Seuraavaa laskuria varten tarvitaan katetuottoprosentti, jonka voit laskea tällä laskurilla.

Kirjoita ”Myyntituotto” -kenttään verkkokaupan kokonaismyynti haluamaltasi ajalta ilman valuuttamerkkiä. Sen jälkeen kirjoita ”Muuttuvat kustannukset” -kenttään kaikki verkkokauppasi muuttuvat kustannukset tuolta samalta ajalta. Laskuri laskee tämän jälkeen verkkokauppasi katetuottoprosentin antamillasi summilla.

Katetuottoprosentin voit laskea seuraavalla kaavalla: (Myynti – Muuttuvat kustannukset) / Myynti * 100

Verkkokaupan katetuottolaskuri

Tässä on laskuri, jolla voit testata verkkokauppasi katetuoton määrää kuukaudessa eli muuttuvien kulujen jälkeen jäävän rahan määrää kuukaudessa.

1
20
(Myynti – Muuttuvat kustannukset) / Myynti * 100
Katetuotto €

Laskurin oletusasetuksilla eli 5000 kuukausittaisella kävijällä, 30 euron keskiostoksella, yhden prosentin konversioprosentilla ja 20 prosentin katteella sinulle jää 300 euroa katetta kuukaudessa muuttuvien kustannusten jälkeen. Voit vaihtaa lukuja ja säätää asetuksia nähdäksesi, miten pienikin muutos voi tehdä ison muutoksen katteeseen.

Verkkokaupan tuloslaskuri

Tähän viimeiseen laskuriin on lisätty myös kiinteät kustannukset, jotta voit laskea verkkokaupan tuloksen kaikkien kulujen jälkeen.

2
30
Tulos yhteensä €

Kokeile, minkä osa-alueen muutos tuo isoimman kasvun tulokseen.

Verkkokaupan kehittäminen

Verkkokaupan kehittäminen on keskeinen tekijä menestyvän ja kilpailukykyisen verkkokaupan luomisessa. Tarjoamme apua niin verkkokaupan liikennemäärän kasvattamiseen, keskiostoksen kasvattamiseen, konversioprosentin parantamiseen kuin myös siihen, miten saadaan asiakkaat tilaamaan useammin verkkokaupastasi.

Verkkokaupan kävijämäärän kasvattamiseksi on suositeltavaa keskittyä hakukoneoptimointiin (SEO), sosiaalisen median markkinointiin ja muihin maksettuihin mainoskampanjoihin, kuten esimerkiksi Google-mainontaan. Tavoitteena on lisätä näkyvyyttä eri kanavissa ja siten saada kohdeyleisöä verkkokauppaan.

Keskiostoksen kasvattaminen edellyttää esimerkiksi tuotesuositusten, alennuskampanjoiden ja ristiinmyyntituotteiden hyödyntämistä sekä muita verkkokaupan muutostöitä esimerkiksi ostoskorissa ja kassalla. Myös asiakassegmentointi ja personointi auttavat tarjoamaan yksilöllisiä suosituksia ja tarjouksia, jotka rohkaisevat asiakkaita lisäostoksiin.

Konversioprosenttia voidaan parantaa kiinnittämällä huomiota verkkokaupan käyttökokemukseen, selkeisiin tuotekuvauksiin, asiakasarvioihin ja nopeaan sekä turvalliseen maksuprosessiin. Tehokas konversio-optimointi auttaa muuttamaan verkkokaupan kävijät maksaviksi asiakkaiksi!

Asiakkaiden toistuvien tilausten lisäämiseksi suosittelemme sähköpostimarkkinointia, kanta-asiakasohjelmia ja asiakaspalvelun parantamista. Asiakkaiden sitoutumista ja toistuvia tilauksia voidaan edistää tarjoamalla lisäarvoa esimerkiksi henkilökohtaisella palvelulla ja nopeilla toimituksilla. Kannattaa myös lähettää sähköpostitse muistutuksia tai erityisiä alennuskoodeja sellaisille vanhoille asiakkaille, jotka eivät ole pitkään aikaan tilanneet verkkokaupastasi.

Pyydä meiltä tarjous verkkokauppasi kehittämisestä käyttämällä tämän sivun alaosasta löytyvää lomaketta tai soittamalla. Tarjouspyyntö ei maksa mitään, eikä velvoita mihinkään.

Tilaa WordPress-sivustollesi ylläpito. Tarjoamme WordPress-sivuston ylläpidon alkaen 20 € kuukaudessa! Kaksi henkilöä auttamassa toisiaan sekä WordPress-logo taustalla.
Tilaa WordPress-sivustollesi ylläpito. Tarjoamme WordPress-sivuston ylläpidon alkaen 20 € kuukaudessa! Kaksi henkilöä auttamassa toisiaan sekä WordPress-logo taustalla.

LÄHETÄ TARJOUSPYYNTÖ

Lähetä viesti, jos haluat saada meiltä tarjouspyynnön verkkokauppasi kehittämisestä.