Verkkokaupan hakukoneoptimointi joulua varten
Joulu on tulossa, onko verkkokauppasi valmis? Monelle verkkokaupalle joulu on vuoden parasta aikaa myynnillisesti. Aina on kuitenkin asioita, joita voit tehdä paremmin. Verkkokaupan hakukoneoptimointi auttaa sinua myymään enemmän.
Jouluun on enää alle 50 päivää, joten nyt viimeistään on aika valmistaa verkkokauppasi kulutusjuhlaa varten. Tämän artikkelin ohjeilla myyt jouluna enemmän!
Asiakaspalvelu
Joulukuussa tilauksia tulee enemmän, joten sitä myötä myös palautuksia ja kysymyksiä tulee enemmän.
Yksi vaihtoehto asiakaspalvelun parantamiseksi on live chat. Chatin kautta kiinnostuneet shoppailijat saavat kysyä kysymyksiä reaaliajassa. Vilkkaammissa verkkokaupoissa kannattaa chat olla päällä 24/7.
Chatia käyttävät asiakkaat ostavat todennäköisemmin, joten paranna verkkokauppasi konversiota ottamalla käyttöön live chat.
Joulukalenteri
Suunnittele sisällöt joulukuun jokaiselle päivälle. Mieti, mitä julkaiset sosiaalisessa mediassa ja minä päivinä.
Yksi suosittu juttu on verkkokaupan joulukalenteri, jossa voit tarjota jonkin erikoistarjouksen joka päivälle joulukuussa. Esimerkiksi ilmainen lahja, bundletuotteet eli jotkin tuotteet yhdessä halvemmalla, alennuskoodi tai mitä ikinä keksitkään.
Avainsanat
Lisää jouluun liittyviä avainsanoja verkkokauppasi tuotekuvauksiin ja muihin sopiviin paikkoihin, jotta lahjojen etsijät löytävät tuotteesi ja palvelusi.
Suosittelen käyttämään Googlen avainsanojen suunnittelijaa miettiessäsi parhaita avainsanoja. Huomaa kuitenkin, että avainsanojen suunnittelija ei enää ole kaikille samanlainen. Lue lisää artikkelista: ”Googlen Avainsanojen suunnittelija on rikki?”
Jos haluat ulkoistaa avainsanojen suunnittelun, ota meihin yhteyttä!
Verkkokauppojen hakukoneoptimointi on tarjoamamme palvelu, joka laittaa kuntoon nämä asiat. Ota yhteyttä ja tehdään verkkokaupastasi parempi!
Lahjakortit
Ota lahjakortit verkkokauppaasi myyntiin. Vaikka et niitä muuten myisikään, niin joulukuussa lahjakorteille saattaa olla kysyntää.
On paljon ihmisiä, jotka eivät osaa ostaa lahjaa toiselle, ja he antavat mieluummin lahjakortin. Tällöin ostos ei voi mennä vikaan.
Jouluteema
Joulun ajaksi voit muokata verkkokauppasi ulkoasua jouluisemmaksi. Voit myös luoda kategorian joulutuotteille, jotta ne löytyvät helposti. Voit vielä tehdä alakategoriat miesten, naisten ja lapsien lahjoille, jotta tuotteet olisivat entistäkin helpommin löydettävissä.
Tee kaikki tarvittava mainosmateriaali jo etukäteen, koska graafiset suunnittelijat ovat todella työllistettyjä joulukuussa.
Muista, että on myös ihmisiä, jotka eivät pidä joulusta, joten älä laita verkkokauppasi jouluteemaa aivan överiksi. Voit luoda jopa osion, joka on ns. jouluvapaa.
Exit pop-up
Useimmat eivät pidä pop-upeista eli ponnahdusikkunoista, mutta siitä huolimatta ne ovat hyvin tehokkaita. Erityisen tehokas on exit pop-up, joka pomppaa ruudulle, kun verkkovierailija on lähdössä sivuilta. Tämän ponnahdusikkunan avulla voit esitellä kaupastasi poistuvalle vierailijalle vielä yhden tarjouksen, tai saada hänet liittymään uutiskirjeesi tilaajaksi. Siten voit myöhemmin lähestyä häntä sähköpostilla.
Verkkovierailija ei välttämättä enää ikinä palaa takaisin verkkokauppaasi, joten yritä hyödyntää vielä viimeinenkin keino!
Korota mainosbudjettia
Joulun ajaksi kannattaa nostaa mainosbudjettia, sillä et halua jäädä budjettiaan korottavien kilpailijoidesi jalkoihin.
Panosta sosiaaliseen mediaan, sillä monet etsivät lahjavinkkejä sieltä. Facebookissa voit määritellä mainonnalle kohderyhmän ja kohdentaa mainonnan tarkasti.
Tilaa meiltä Facebook-mainonta ja saat tuotteillesi näkyvyyttä Facebookissa!
Hakusanamainonta
Google AdWords -hakusanamainonta on hyvä keino verkkokaupoille saada tuotteensa näkyviin kiinnostuneiden ihmisten silmien eteen hakutuloksissa. Kuten some-markkinoinnin, myös hakusanamainonnan voi kohdentaa todella tarkasti. Voit esimerkiksi markkinoida tuotteitasi ja palveluitasi vain tietyn kaupungin alueella ja tietyn ikäisille ihmisille.
Korjaa rikkinäiset linkit
Rikkinäinen linkki on sellainen, jossa linkki vie sivulle, jota ei ole olemassa. Rikkinäiset linkit huonontavat asiakkaan käyttökokemusta sekä verkkokaupan hakukoneoptimointia. Pidä huoli, ettei verkkokaupastasi löydy rikkinäisiä linkkejä!
Voit tarkistaa manuaalisesti kaikki verkkokauppasi linkit, mutta varsinkin jos kaupassasi on paljon tuotteita, se on todella työlästä. Voit halutessasi ottaa meihin yhteyttä ja ulkoistaa työn meille.
Tarkista palvelimesi
Joulu voi tuoda ennennäkemättömän ruuhkan verkkokauppaasi, joten pidä huoli, että palvelimesi kestää sen. Varaudu kaikkeen!
Jos haluat tehokkaan palvelintilan verkkokaupallesi, tilaa Hostingpalvelusta WP 3 paketti. Se on suunniteltu erityisesti WordPress-sivustoille, jonka ansiosta sivut toimivat nopeammin.
Pidennä palautusaikaa
Monet verkkokaupat pidentävät tuotteiden palautusaikaa joulun alla, sillä tuotteita ostetaan lahjaksi ja saatetaan hyvinkin vaihtaa joulun jälkeen. Tämä pitää erityisesti paikkansa vaatteiden kanssa.
Kun palautusaikasi on pidempi, lahjanostajat uskaltavat ostaa verkkokaupastasi.
Tarjoa lahjapaketointia
Lisää kassa-sivulle lahjapaketoinnin mahdollisuus. Kaikki eivät halua tai ehdi paketoimaan omia lahjojaan, joten mikset tarjoaisi mahdollisuutta lahjapaketointiin pienellä lisähinnalla?
Vakoile kilpailijoitasi
Suosittelen tilaamaan kilpailevien verkkokauppojen uutiskirjeet, jolloin tiedät, minkälaisia tarjouksia ja kampanjoita heillä on meneillään. Voit tarjota parempia diilejä tai saada uusia ideoita seuraavaan jouluun.
Tilaa heti ilmainen kilpailja-analyysi, josta selviää mm. sinun ja kilpailijoidesi avainsanojen sijoitukset Googlessa ja verkkokauppasi hakukoneoptimoinnin taso!
Viimeinen tilauspäivä esille
Ilmoita selkeästi viimeinen päivä, jolloin tuotteet pitää tilata, jotta ne ehtivät vielä jouluksi perille.
Tämä on asia, joka pitää olla esillä verkkokaupassasi tai muuten viime hetken tilaukset jäävät tekemättä.
Bloggaa lahjoista ja suosittele
Jos kirjoitat blogia, joulukuussa voit esitellä potentiaalisia lahjatuotteita asiakkaillesi ja suositella niitä. Monet etsivät kuumeisesti lahjoja, eivätkä tiedä, mitä ostaa. Auta heitä löytämään tuotteesi ja palvelusi!
Mobiiliystävällisyys
Ostoksia tehdään entistä enemmän mobiililaitteilla, joten pidä huoli, että kuvat ja muu kauppa sopii hyvin mobiiliin.
Verkkokaupan hakukoneoptimointi
- Paranna asiakaspalvelua
- Suunnittele joulukuun sisältö ja mainosmateriaalit etukäteen
- Asenna ponnahdusikkuna, joka aukeaa verkkovierailijan poistuessa kaupastasi
- Nosta mainosbudjettiasi joulun ajaksi ja panosta some-markkinointiin
- Älä unohda hakusanamainontaa
- Tarkista, että palvelimesi kestää joulun mahdolliset ruuhkat
- Pidennä tuotteiden palautusaikaa joulun ajaksi
- Tilaa kilpailijoidesi uutiskirjeet, jotta olet perillä, minkälaisia kampanjoita heillä on joulukuussa
- Ilmoita viimeinen päivä, jolloin tuotteet pitää tilata, jotta ne ehtivät vielä pukinkonttiin
- Tarjoa mahdollisuutta tilattujen tuotteiden lahjapaketointiin
- Suosittele lahjoja esimerkiksi blogissasi
- Optimoi verkkokauppasi mobiilia varten
Tilaa meiltä hakukoneoptimoinnin auditointi ja selvitämme missä kunnossa edellämainitut asiat ovat verkkokaupassasi!
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.