Miksi tarvitset tuotearvosteluja verkkokaupassasi?
Tuotearvostelut verkkokaupassa parantavat myyntiä, koska suurin osa kuluttajista haluaa lukea arvostelut ennen ostamista. Tuotearvosteluilla on siis väliä ja jokainen verkkokauppa tarvitsee niitä. Arvostelut vastaavat kysymyksiin, joihin tuotekuvaukset eivät vastaa.
Keskimääräinen ostoskorin hylkäämisprosentti on noin 68% ja keskimääräinen konversio verkkokaupassa on noin 1-3% tai jopa huonompi. Tämä tarkoittaa, että on todella paljon myyntiä, joka jää tekemättä. Tuotearvostelut parantavat myös konversiota!
Tästä artikkelista löydät hyviä tilastoja tuotearvosteluista ja niiden vaikutuksesta hakukoneoptimointiin. Saat myös tietää, miksi negatiivisetkin arvostelut ovat arvokkaita.
Miksi tarvitset tuotearvosteluja?
Aikaisemmin kuluttajat kysyivät tuotteista kavereiltaan, mutta nykyään ihmiset luottavat tuotearvosteluihin, koska ne edustavat tuotteen todellista käyttöä. Zendeskin tutkimuksessa selvisi, että positiivinen tuotearvostelu vaikutti 90 prosenttiin kuluttajista!
Hyvä tuotekuvaus verkkokaupassa on todella tärkeää, mutta kuluttajan näkökulmasta tuotekuvaukset ovat siinä mielessä ongelmallisia, että ne ovat hyvin puolueellisia. Verkkokaupan ylläpitäjä yrittää tuotekuvauksessa saada tuotteen kuulostamaan niin hienolta ja halutulta kuin vain mahdollista. Tuotearvostelut ovat asiakkaiden kirjoittamia, ja sitä myöden ne ovat vähemmän puolueellisia kuin tuotekuvaukset.
Tutkimuksen mukaan 70% kuluttajista lukee tuotearvostelut verkkokaupassa ennen ostamista!
Tuotearvostelut parantavat konversiota, jonka myötä myyt enemmän. Reevoon lukujen mukaan tuotearvostelut nostavat tuotteen myyntiä keskimäärin 18%.
Vuoden 2023 alusta muuttunut kuluttajansuojalaki määrää, että kuluttaja-arvostelut on varmistettava. Voit lukea lisää aiheesta toisella sivustollamme.
Lue lisää: Verkkokauppojen tuotearvostelut tulee vahvistaa
Tuotearvostelut parantavat hakukoneoptimointia
Tuotearvostelut myös parantavat verkkokaupan hakukoneoptimointia monella tavalla:
- Tuotearvostelut ovat käyttäjien luomaa tuoretta sisältöä, josta hakukoneet pitävät
- Arvosteluilla on mahdollista erottua hakutulossivulla ja saada parempi CTR eli klikkausprosentti
- Käyttäjäkokemus parantuu, jonka myötä sivusto on hakukoneystävällisempi
- Kuluttajat etsivät kokemuksia ja arvosteluja tuotteista internetistä. Sivuiltasi löytyvät tuotearvostelut päätyvät siis halukkaiden ostajien silmien eteen.
Jos tuotearvostelu on tehty verkkokaupassasi teknisesti oikein, Google näyttää hakutulossivulla tuotteen arvostelun ja se voi tuoda sivullesi jopa 10-20% paremman klikkausprosentin, kertoo Distilled.
Tuotearvostelut poistavat potentiaalisten asiakkaiden huolia antamalla hyödyllistä tietoa ja näin auttavat kuluttajaa valitsemaan sopivan tuotteen.
Tuotearvostelut parantavat kuluttajien luottamusta
Älä pelkää negatiivisia arvosteluja, koska sopiva sekoitus positiivisia ja negatiivisia arvosteluja parantaa kuluttajien luottamusta arvosteluihin. Reevoon mukaan itse asiassa 68% ihmisistä luottaa enemmän arvosteluihin, kun seassa on sekä positiivisia että negatiivisia arvosteluja. Jos arvostelujen joukossa ei ole yhtään negatiivista palautetta, 30% ihmisistä epäilee sensuuria tai väärennettyjä arvosteluja.
Toisten asiakkaiden kirjoittamiin arvosteluihin luotetaan lähes 12 kertaa (eMarketer) niin paljon kuin tuotekuvauksiin tai maahantuojan teksteihin. Tästä syystä 63% kuluttajista ostaa mieluummin verkkokaupasta, jossa on tuotearvosteluja.
Jos et näytä verkkokaupassasi tuotearvosteluja, ihmiset ajattelevat, ettet ole kovin luottavainen tuotteidesi suhteen.
Jos verkkokaupassa on ollut pitkään käytössä tuotearvostelut eikä kukaan ole jättänyt ainoaakaan arvostelua, antaa se kuvan siitä, että verkkokauppa ei ilmeisesti siis myy tarpeeksi saadakseen arvosteluja.
Siispä jos sinulla on ongelma, ettet meinaa millään saada tuotearvosteluita verkkokaupassasi, niin jatka lukemista! Seuraavaksi vinkkejä siihen, miten saat lisää tuotearvosteluja.
Näin saat lisää tuotearvosteluja verkkokauppaasi!
Nyt, kun olet vakuuttunut tuotearvosteluiden hyödyistä, kerron miten saat niitä enemmän.
Tärkein asia on pyytää arvosteluja asiakkailtasi. Jos et pyydä arvosteluja, et voi niitä myöskään saada.
To earn a great review, you need to provide a great experience.
Paranna siis asiakaspalveluasi ja asiakkaiden kokemusta, niin saat enemmän arvosteluita.
Lisäksi käytä kolmannen osapuolen ohjelmistoa, jolla verkkokaupan asiakkaiden on helppo antaa tuotearvosteluja. Automatisoi tämä prosessi!
Automatisoi arvostelujen pyytäminen
Voit asettaa ohjelman lähettämään kaikille verkkokaupastasi ostaneille sähköpostin, jossa pyydät arvostelemaan heidän ostamansa tuotteen. Muista kuitenkin antaa asiakkaalle tarpeeksi aikaa kokeilla tuotetta eli älä lähetä arvostelupyyntöä heti ostamisen yhteydessä! Älä kuitenkaan odottele liian kauaa, jotta tuote ja sen ominaisuudet ovat tuoreena asiakkaan mielessä.
Tarjoa porkkana tuotearvostelijoille
Voit myös tarjota tuotearvosteluja kirjoittaville asiakkaillesi pientä porkkanaa. Voit esimerkiksi antaa alennuskupongin kaikille arvostelun kirjoittaneille tai järjestää lahjakorttiarvonnan arvostelijoiden kesken.
Jos tarjoat jotain vastineeksi tuotearvostelun kirjoittamisesta, kannattaa se kertoa verkkokaupassa tuotearvostelujen yhteydessä. Sillä tahtomattaankin arvostelijat kirjoittavat parempia arvosteluja, jos saavat pientä vaivanpalkkaa ja se on hyvä tuoda ilmi arvosteluja lukeville kuluttajille.
Kerro asiakkaillesi, kuinka paljon arvostat heidän tuotearvostelujaan ja sitä, että he käyttävät aikaansa kirjoittaakseen niitä. Muistuta, että rehellisistä tuotearvosteluista on hyötyä muille asiakkaille. Monien tuotearvosteluja kirjoittavien suurin motivaatio arvostelujen kirjoittamiseen tulee juurikin siitä, että he saavat auttaa toisia ihmisiä. Aina ei ole siis tarpeen motivoida arvostelijoita lahjakortein tai alennuskupongein.
Jaa ilmaisia näytteitä
Saadaksesi lisää tuotearvosteluja kannattaa antaa ilmaisia näytteitä. Kerro ilmaisen näytteen saajalle, ettet odota häneltä positiivista palautetta, vaan arvostat heidän rehellistä palautettaan. Voit antaa ilmaisia näytteitä esimerkiksi bloggareille tai ihmisille, jotka ovat arvostelleet kilpailijasi tuotteen.
Kerroin artikkelin alussa, kuinka sopiva sekoitus positiivisia ja negatiivisia arvosteluita parantaa kuluttajien luottamusta arvosteluihin. Negatiivisissa arvosteluissa on lisäksi sekin hyvä puoli, että voit ottaa palautteesta opiksi ja vältät tekemästä samaa virhettä uudestaan. Tämän takia negatiivinenkin palaute saattaa olla kultaakin kalliimpaa!
Olet motivoinut asiakkaitasi ja kertonut kuinka paljon arvostat heidän aikaansa, jonka he käyttävät tuotearvosteluihin. Tämän lisäksi arvosteluiden kirjoittamisesta tulee tehdä mahdollisimman helppoa. Voit pyytää arvostelemaan tuotteesi esimerkiksi asteikolla 1-5, mutta muista antaa ohjeet arvostelun jättämisestä. Useimmat kuluttajat eivät ole ikinä kirjoittaneet tuotearvosteluja, joten neuvo heitä, mistä ja miten he voisivat kirjoittaa, jotta siitä olisi mahdollisimman paljon hyötyä muille asiakkaille.
Mitä kannattaa kysyä tuotteidesi arvostelijoilta?
Olemme jo saaneet selville, miksi tuotearvostelut ovat tärkeitä sekä miten niitä saadaan lisää. Viimeiseksi käsittelemme, mitä kannattaa kysyä tuotearvosteluissa.
Useimmat asiakkaat saattavat jättää vain lyhyen arvostelun, esimerkiksi ”hyvä tuote”. Tämä ei kuitenkaan vielä auta muita kuluttajia ostopäätöksen tekemisessä.
Tästä syystä tuotearvostelijoille kannattaa antaa ohjeet. Voit kysyä esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:
- Ostaisitko tuotteen uudestaan?
- Tuotteen/palvelun erityispiirteet?
- Ostoprosessin helppous?
- Kauanko toimituksessa kesti?
- Yleisarvosana
Yhteenveto
Tuotearvostelut ovat yksi parhaista keinoista saadaksesi parannettua verkkokauppasi konversiota ja sitä kautta lopullista myyntiä.
Tuotearvostelut myös parantavat verkkokauppasi hakukoneoptimointia, joten saat kauppaasi enemmän kävijöitä.
Tuotearvostelujen hyvät puolet lyhyesti kiteytettynä:
- Ne ovat vähemmän puolueellisia kuin tuotekuvaukset, joten kuluttajat luottavat niihin lähes 12 kertaa enemmän kuin tuotekuvauksiin
- Luovat tuoretta sisältöä, joka auttaa verkkokaupan hakukoneoptimointia monella tavalla
- Käyttäjäkokemus paranee
- Klikkausprosentti hakutulossivulla paranee
Ota meihin yhteyttä jos haluat, että rakennamme sinulle verkkokaupan, joka toimii!
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.