Näin parannat kuluttajien luottamusta verkkokauppaasi kohtaan
Joillakin potentiaalisilla asiakkailla menee vain sekunti siihen, että he päättävät ettei verkkokauppasi ole luottava. Toisilla siihen saattaa mennä kauemmin, mutta joka tapauksessa lopputulos on sama: Jos potentiaalinen asiakas ei luota, hän ei osta.
Tässä artikkelissa käsittelemme niitä keinoja, joilla voit lisätä verkkokauppasi luotettavuutta.
Mitä pelkoja asiakkailla on verkkokaupassa asioidessaan?
Ennen kuin käydään luotettavuuden parantamisen kimppuun, mietitään hetki niitä pelkoja, joiden takia joistakin verkkokaupoista ei uskalleta ostaa. Näihin pelkoihin kuuluvat ainakin seuraavat syyt:
- Luottotietojen varastaminen
- Kauppa ei ole ”oikea”
- Tietämättömyys siitä, millainen tuote oikeasti on
- Jos asiakas ei pidäkään tilauksesta, sitä ei voi palauttaa
- Ostaminen ilman myyjän apua
- Pelko siitä, että verkkokauppa myy käyttäjän tiedot eteenpäin
- Tilausta ei voi seurata
Luottotietojen varastaminen – Uutiset luottotietojen varastamisesta ja identiteettivarkauksista saattaa saada potentiaalisen asiakkaan pelkäämään ostamista tuntemattomasta verkkokaupassa.
Kauppa ei ole ”oikea” – Varsinkin, jos verkkokaupalla ei ole fyysistä osoitetta, voi asiakkaalle tulla pelko siitä, että onko yritys edes olemassa ja saapuuko hänen tilaamansa ja maksamansa tuote koskaan perille.
Tietämättömyys siitä, millainen tuote oikeasti on – Verkkokaupassa asiakas ei pääse hypistelemään tuotetta kädessään, joten asiakkaalla on pelko siitä, että onko tuote sittenkään sopiva.
Jos asiakas ei pidäkään tilauksesta, sitä ei voi palauttaa – Myös tämä liittyy edelliseen kohtaan. Jos tuote ei ole sopiva, asiakkaalle saattaa syntyä pelko siitä, että tuotetta ei saakaan palauttaa tai palautusprosessi on vaikea.
Ostaminen ilman myyjän apua – Verkkokaupassa ostoprosessista pitää selvitä yksin. Mitä, jos asiakas tarvitsee myyjän apua, johon hän on tottunut kivijalkakaupassa?
Pelko siitä, että verkkokauppa myy käyttäjän tiedot eteenpäin – Asiakas pelkää, että tilaamisen jälkeen alkaa pommitus sähköpostilla ja puhelimitse sekä verkkokaupan että varsinkin kolmannen osapuolen toimesta, jolle verkkokauppa mahdollisesti myy hänen tietonsa.
Tilausta ei voi seurata – Asiakas pelkää tehdä tilausta, jos siihen ei ole saatavana seurantaa. Tällöin pelko siitä, että tilaus häviää taivaan tuuliin, on liian kova.
Seuraavaksi käydään läpi keinoja, joilla herättää asiakkaiden luottamuksen verkkokauppaasi kohtaan.
Keinoja luotettavuuden parantamiseksi
Tee hyvä ensivaikutelma
On helppo sanoa, että tee hyvä ensivaikutelma, mutta miten se sitten tehdään?
Verkkokauppasi tulee näyttää ammattimaiselta. Mieti tarkasti ainakin verkkokaupan nimi ja osoite, värit, kuvat sekä fontit.
Vältä myös liiallista pop-uppien eli ponnahdusikkunoiden käyttöä sekä vilkkuvia värejä, sillä ne ärsyttävät melkein jokaista.
Verkkokaupan tulee myös latautua nopeasti, jotta kuluttaja saa hyvän ensivaikutelman verkkokaupasta.
Ole läpinäkyvä
Tuo selkeästi esille toimitusmaksut, verot ja se, kuka verkkokauppaa oikeasti pyörittää.
Myös tiedot tilauksen palauttamisesta ja palautuksen ehdoista pitää olla näkyvillä.
Samoin myös rekisteriseloste, tietosuojaseloste sekä myynti- ja toimitusehdot pitää löytyä helposti. Yksi keino on lisätä nämä tiedot verkkokauppasi footeriin eli alapalkkiin linkkeinä, jolloin linkit löytyvät verkkokauppasi jokaiselta sivulta.
Yleisimmin kysytyt kysymykset verkkokauppasi tuotteista ja palveluista
Läpinäkyvyyteen liittyy myös vastaaminen yleisimpiin kysymyksiin, joita potentiaaliselle asiakkaalle saattaa tulla.
Ilmainen palautus ja toimitus
Tieto ilmaisesta palautuksesta parantaa kuluttajan luottamusta verkkokauppaa kohtaan, koska se vie pois yhden kuluttajan pahimmista peloista.
Ilmainen toimitusmaksu auttaa myös keskiostoksen kasvattamisessa.
Lue lisää: Verkkokaupan keskiostoksen kasvattaminen
Takuu, jos myyt palvelua
Jos myyt palvelua verkkokaupassasi, antamalla palvelulle esimerkiksi 30 päivän rahat takaisin -takuun parannat potentiaalisten asiakkaiden luottamusta ja helpotat ostopäätöksen tekemistä.
Näytä luotettavuutesi
Näytä sivustollasi esimerkiksi Facebookin tai Googlen arvostelut verkkokaupastasi.
Myös fyysisen toimipisteen tai showroomin osoitteen näkyminen parantaa verkkokauppasi luotettavuutta kuluttajan silmissä, koska hän voi tulla tarvittaessa käymään kivijalkaliikkeessä, jos verkkokaupan toimituksessa esiintyy ongelmia.
Hyvin kirjoitettu copy
Hyvin kirjoitetut copy-tekstit, blogiartikkelit ja muut sisällöt kuten tuotekuvaustekstit parantavat luottamusta verkkokauppaasi kohtaan. Voit käyttää sisällöntuotannon ammattilaista apunasi tai tilata verkkokauppaasi varten oikolukupalvelun.
Parannat luottamusta myös kirjoittamalla tutoriaaleja sekä muita ohjeita, joita asiakkaasi kaipaavat.
Kieliversiot
Asiakkaat luottavat verkkokauppaan enemmän, jos he saavat asioida omalla kielellään.
Käännä siis verkkokauppasi kaikki tekstit, mukaan lukien tuotekuvaustekstit, kaikille niille kielille, joiden kielisille asiakkaille olet myymässä.
Ole helposti tavoitettavissa
Potentiaaliset asiakkaat haluavat tietää, että ongelmatilanteissa verkkokauppaan on helppo saada yhteyttä. Eli tee siis yhteydenotto mahdollisimman helpoksi lisäämällä asiakaspalvelun puhelinnumero ja sähköposti näkyvälle paikalle.
Live chat tai chattibotti
Helppoon tavoitettavuuteen auttaa myös live chat. Monet asiakkaat haluavat olla yhteydessä chatin kautta, joten tarjoamalla 24/7 live chatin parannat roimasti kuluttajien luottamusta verkkokauppasi kohtaan.
Jos sinulla ei ole aikaa päivystää chattia 24/7, voit myös ulkoistaa palvelun tai asentaa sivustollesi chattibotin, joka vastailee asiakkaiden kysymyksiin silloin, kun sinä itse et pysty vastaamaan.
Laadukkaat kuvat
Laadukkaat kuvat ja etenkin laadukkaat tuotekuvat parantavat luottamusta. Verkkokaupassa asiakkaalla ei ole mahdollisuutta hypistellä tuotetta käsissään, joten laadukkaat tuotekuvat ovat pakollinen asia. Tuotekuvia kannattaa ottaa eri kuvakulmista, jotta asiakas näkee varmasti koko tuotteen.
Mahdollisuus myös 360 asteen kuviin sekä videot parantavat luottamusta verkkokauppaasi kohtaan.
Lue lisää: Tilaa ammattivalokuvaaja ottamaan verkkokauppasi tuotekuvat
Anna yrityksellesi kasvot
Kirjoita Tietoa meistä -sivu, jossa on kuvia verkkokaupan perustajista sekä työntekijöistä. Olet paljon luotettavampi, kun esiinnyt omalla nimellä ja naamallasi.
Tuotearvostelut, referenssit ja muu sosiaalinen varmenne
Tiesitkö, että tuotearvosteluihin luotetaan jopa 12 kertaa enemmän kuin verkkokaupan omiin tuotekuvausteksteihin?
Näytä tuotearvosteluja tuotesivuilla sekä kassalla asiakkaiden kommentteja verkkokaupastasi.
Myös muu social proof eli suomennettuna sosiaalinen varmenne, kuten yrityksesi saama näkyvyys mediassa sekä esimerkiksi Facebook-tykkäysten määrä auttaa kasvattamaan verkkokauppasi luotettavuutta.
Tuotearvostelut ja muu sosiaalinen varmenne toimii, sillä tällöin kuluttajat näkevät, että muutkin ovat tilanneet verkkokaupasta, joten tilaaminen on myös heille turvallista. Mieti esimerkiksi tilannetta, jolloin kaverisi on tilannut aiemmin samasta verkkokaupasta, josta aiot tehdä tilauksen. Tämä aiempi kokemus varmasti parantaisi luottamustasi kyseistä verkkokauppaa kohtaan.
Lue lisää: Miksi tarvitset tuotearvosteluja verkkokaupassasi?
Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa
Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa, jotta kasvatat seuraajamäärääsi. Näin parannat myös luotettavuutta.
Miksi asiakkaat luottavat verkkokauppaan, jolla on hyvä sosiaalisen median presenssi?
- Yrityksen kanssa on helppo kommunikoida
- Verkkokauppa ei voi jättää sosiaalisen median kyselyjä huomioimatta saamatta negatiivista julkisuutta
- Paljon samanmielisiä ihmisiä asiakkaina
Lue lisää: Näin saat lisää seuraajia sosiaalisessa mediassa
Lue lisää: Yritysten pahimmat virheet sosiaalisessa mediassa
Lisää turvallisuutta
Verkkokaupassa on melko vaikea myydä kenellekään mitään, jos verkkokauppaasi tullessa selain varoittaa turvattomasta sivusta.
SSL-sertifikaatti on siis pakollinen asia, mikäli haluat, että verkkokauppaasi pidetään luotettavana. SSL-sertifikaatin avulla saadaan salattua yhteys verkkokaupan kävijän ja palvelimen välillä. Kun muodostettu yhteys on salattu, ulkopuoliset eivät pääse vakoilemaan sivuille annettuja tietoa, kuten esimerkiksi luottokorttitietoja.
Lue lisää: Mikä on SSL-sertifikaatti?
Ole vastuullinen
Jokaisen verkkokaupassasi työskentelevän tulee tietää yrityksesi arvot ja toimia niiden mukaisesti. Tuo yrityksesi arvot esiin esimerkiksi Tietoa meistä -sivulla, jotta potentiaalinen asiakas tietää yrityksesi arvot ja sen, mitä odottaa verkkokaupaltasi.
Ota vastuu jokaisesta tilauksesta ja ole johdonmukainen tekemällä asiat jokaisen tilauksen yhteydessä mahdollisimman hyvin.
Vastaa asiakkaiden kysymyksiin niin ennen kuin jälkeen tilauksen.
Kysy palautetta
Haluatko tietää, mitä asiakkaasi ovat mieltä verkkokaupastasi, sen tuotteista ja palveluista? Kysy palautetta suoraan, koska sitä harvoin muuten saa.
Ehkä asiakkailtasi tuleva palaute voi paljastaa jonkun piilevän ongelman vaikkapa tilausprosessissa, jonka saat korjattua palautteen avulla.
Lainaa luottamusta
Joillekin asiakkaille on tärkeä, että verkkokaupassasi myydään tunnettujen brändien tuotteita. Myymällä vain luotettujen brändien tuotteita voit ”lainata” tunnettujen brändien luotettavuutta myös omalle verkkokaupallesi.
Älä puhu liikaa omasta luotettavuudestasi
Kuten lentoyhtiötkään eivät mainosta sitä, kuinka turvallisia lentokoneet ja lentomatkustaminen ovat, ei sinunkaan tulisi verkkokaupan teksteissä korostaa omaa luotettavuuttasi. Liiasta oman hännän nostosta tulee helposti luotaantyöntävä olo.
Tee ostaminen helpoksi
Mitä helpompaa ostaminen on verkkokaupastasi, sitä helpommin kuluttaja verkkokauppaasi luottaa.
Mutkaton ostoskori ja kassa auttaa, sillä jokaisen mahdollisen ongelman kohdalla potentiaalinen asiakkaasi voi pelästyä ja lopettaa tilausprosessin hylkäämällä ostoskorinsa.
Lue lisää: 10 syytä ostoskorin hylkäämiseen
—
Tilaa meiltä verkkokauppa, jonka suunnittelussa otamme luotettavuuden ja käyttäjäkokemuksen huomioon!
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.