Näin estät roskapostin WordPress-sivustolla
Jos sinulla on WordPress-kotisivuillasi tai WordPress-verkkokaupassa blogi, olet varmaankin jossain vaiheessa törmännyt roskapostiin eli roskaviesteihin joko kommenttien tai lomakkeen kautta.
Tässä artikkelissa vastaamme kysymyksiin siitä, kuinka estät lomakeroskapostin WordPress-sivustollasi sekä kuinka estät roskaviestit WordPress-sivustollasi.
Mitä on roskaposti?
Jos WordPress-sivustollasi on paljon artikkeleita ja niissä on kommentointimahdollisuus, olet varmaankin joskus saanut roskapostia sitä kautta.
Roskaposti tai kommenttispämmi on ärsyttävää ja sitä kautta tulee sähköpostilaatikkoon aivan turhia viestejä. Pahimmassa tapauksessa jopa oikeat yhteydenotot saattavat hautautua roskapostin sekaan.
Mitä haittaa roskapostista on kotisivuillesi?
Roskaposti saattaa täyttää sivustosi asetuksista riippuen artikkelisi turhilla kommenteilla, jotka voivat sisältää haitallisia linkkejä blogisi lukijoille.
Roskaposti on monesti automaattista ja bottien tekemää. Sivustoasi ei kuitenkaan ole hakkeroitu vaikka saisitkin blogiartikkeleihisi kommenttispämmiä.
Mistä tiedät, jos WordPress-sivustosi on hakkeroitu? Lue lisää aiheesta: WordPress-sivut hakkeroitu?
Mitä kautta roskapostia tulee WordPress-sivuilla?
Roskapostia voi tulla WordPressissä esimerkiksi näiden kautta:
- Kommentit blogiartikkeleissa
- Kommentit Mediakirjaston tiedostoihin
- Verkkokaupassa tuotearvostelujen kautta
- Valheelliset rekisteröinnit verkkokaupassa
- WordPress-lomakkeiden kautta. Suositumpia lomakelisäosia ovat esimerkiksi Contact Form 7, WPForms tai Ninja Forms
Miten roskapostia voi torjua WordPressissä?
Ota kommentointi pois käytöstä
Jos puhutaan pelkästään kommenttispämmistä, niin sen saa loppumaan helposti ottamalla kommentoinnin täysin pois päältä. Se ei tietenkään kaikille sivustoille ole mahdollista, sillä blogit ovat usein vuorovaikutuksessa lukijoiden kanssa juuri kommenttien välityksellä.
Jos haluat poistaa kommentoinnin käytöstä WordPress-artikkeleista, ota rasti pois ruudusta ”Salli kommentointi uusille artikkeleille”. Tämän lisäksi voit lopettaa vanhojen blogiartikkelien kommentoinnin joko yksittäin jokaisen artikkelin asetuksista tai laittamalla rastin ruutuun kohtaan ”Sulje kommentointi automaattisesti yli 14 päivää vanhoille artikkeleille”. Voit vaihtaa päivien määräksi minkä tahansa haluamasi.
Ota linkki-ilmoitukset pois käytöstä
Oletuksena WordPressissä paluuviitteiden käyttö on sallittu, joten kieltääksesi paluuviitteiden käytön, ota rasti pois ruudusta ””.
WordPress-sivustoja ja kaikkia muitakin sivustoja, joissa on paluuviitteet sallittu, voidaan käyttää osana DDOS-hyökkäystä eli palvelunestohyökkäystä.
Poista kommentointi Mediakirjaston tiedostoista
Jokaista WordPressin Mediakirjastoon lisättyä tiedostoa voi oletuksena kommentoida, ja tämä on taas yksi lisämahdollisuus roskapostille.
Voit poistaa kuvista ja muista Mediakirjaston tiedostoista kommentointimahdollisuuden yksitellen tai sitten voit käyttää esimerkiksi ”Disable Comments on Media Attachments” -nimistä WordPress-lisäosaa, joka poistaa kaikkien mediatiedostojen kommentointimahdollisuuden kerralla.
Tuotearvostelut verkkokaupassa
Näin estät roskapostin WooCommerce-verkkokaupassa:
Aiemmin tällä sivustolla on kirjoitettu siitä, miksi verkkokaupassa kannattaa kerätä tuotearvosteluja.
Mutta mitä tehdä, jos WooCommerce-verkkokaupan tuotearvostelujen kautta tulee roskapostia?
Saat tuotearvostelujen kautta tulevan roskapostin loppumaan laittamalla rastin ruutuun kohtaan ”Tuotearviointeja voi jättää vain ”varmistetut omistajat””.
Valheelliset rekisteröinnit verkkokaupassa
Välttääksesi turhat rekisteröinnnit verkkokaupassasi älä laita rastia ”Kuka tahansa voi rekisteröityä” -ruutuun.
Google reCAPTCHA
Googlen roskapostisuodatus on käytössä tämänkin sivuston lomakkeissa, jonka huomaa lomakkeiden lopussa olevasta ”En ole robotti” -kohdasta. Google reCAPTCHA on siis käytössä vähentääksemme roskapostin määrää.
Lisätietoja Google reCAPTCHA roskapostisuodatuksesta saat kirjoittamastamme artikkelista: https://www.hakukonemestarit.fi/blogi/google-recaptcha-wordpress/
Ihan kaikkea lomakeroskapostia tämäkään vaihtoehto ei kuitekaan suodata, joten seuraavassa esittelen tehokkaimman vaihtoehdon roskapostisuodatukseen WordPress-sivustolla.
Lomakeroskapostin suodattaminen WordPressissä lisäosan avulla
Roskapostisuodatus WordPress-lomakkeissa:
Erittäin toimivaksi kokemamme WordPress-lisäosa roskapostin suodattamiseen on CleanTalk. Klikkaa linkkiä, jonka jälkeen syötä sähköpostiosoitteesi ”Email address” -kenttään ja nettisivujesi url-osoite eli www-osoite ”Website address” -kenttään. Lopuksi klikkaa ”Create account” -painiketta. Jos sinulla on vaikeuksia luoda uutta tiliä, voimme tehdä sen puolestasi, kun otat meihin yhteyttä.
Lisäosaan tarvitaan lisenssi, joka maksaa yhdelle sivustolle vain 12 dollaria eli noin 11,1 euroa vuodessa. Pieni raha siitä, että roskapostin tulo loppuu kuin seinään!
CleanTalk on yhteensopiva näiden WordPress-lisäosien kanssa:
- Contact Form 7
- Contact Form by WPForms
- Ninja Forms
- Gravity Forms
- MailChimp
- Formidable forms
- WooCommerce
- JetPack
- BuddyPress
- bbPress
- S2Member
- MailPoet
- wpDiscuz
Lisäksi CleanTalk suodattaa roskapostin kaikista WordPressin rekisteröinneistä ja lomakkeista.
CleanTalkin avulla sinun ei tarvitse miettiä mitään muita roskapostin asetuksia, otat vain lisäosan käyttöön sivustollasi ja se hoitaa kaiken roskapostisuodatuksen puolestasi!
—
Yhteenveto
Roskapostista eroon pääseminen on mahdotonta, mutta sen määrää voi tehokkaasti vähentää.
Roskapostin voi siis suodattaa pois niin, että sitä ei tarvitse nähdä, eikä sen täydy täyttää sähköpostiasi.
WordPress-roskapostisuodatuksen keinot riippuvat siitä, mitä kautta roskapostia tai roskaviestejä sivustosi kautta tulee. Tässä artikkelissa esiteltiin tapoja päästä eroon WordPress-blogin kommenttien kautta tulevista roskaviesteistä, tuotearvostelujen roskaviesteistä sekä WordPress-lomakkeiden kautta tulevista viesteistä.
Jos tarvitset apua roskapostin suodatuksen kanssa, ota meihin yhteyttä!
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.