Mitä verkkokaupan perustaminen maksaa?
Oletko perustamassa verkkokauppaa ja haluaisit tietää, paljonko verkkokaupan perustaminen maksaa?
Tässä artikkelissa käsittelemme verkkokaupan perustamisen kuluja, jotta saisit käsityksen verkkokaupan perustamisen kustannuksista.
Jos haluat kuukausimaksullisen verkkokaupan ilman aloitusmaksua, kurkkaa luomamme Verkkokauppa Viikossa™ -palvelu.
Verkkokaupan perustamiskulut
Verkkokaupan perustamiskustannukset voidaan jaotella pakollisiin kuluihin ja lisäkuluihin.
Pakolliset kulut verkkokauppaa varten ovat:
- Yrityksen perustamiskulut
- Kirjanpito
- Palvelintila (sis. SSL-sertifikaatti)
- Domain
- Verkkokauppa-alusta (WooCommerce on ilmainen)
- Maksutavat
Logistiikka- ja pakkauskuluja en listannut pakollisiin kuluihin, koska ne ovat muuttuvia kustannuksia. Sama juttu varaston kanssa. Jos perustat dropshipping-verkkokaupan, et välttämättä tarvitse itse varastoa ollenkaan.
Yrityksen perustaminen maksaa yksityiselle elinkeinonharjoittajalle halvimmillaan 60 euroa ja osakeyhtiölle 275 euroa.
Kirjanpidon saat halvimmillaan muutamalla kympillä kuukaudessa riippuen yritysmuodosta ja tositteiden määrästä. Sähköinen kirjanpito- ja laskutusjärjestelmä nostaa kustannuksia. Toki voit tehdä kirjanpidon itse, joten se ei ole kaikille pakollinen kulu.
Palvelintilan kustannus on halvimmillaan muutamia euroja kuukaudessa, mutta verkkokauppaa varten kannattaa panostaa palvelintilan tehokkuuteen. Reilu kymmenen euroa kuussa riittää tehokkaaseen WordPress-webhotelliin.
Domainin hinta on noin 15 – 20 euroa vuodessa riippuen domainin päätteestä. Esimerkiksi .fi-domain maksaa yleensä noin 15 euroa ja .net-domain 19,90 euroa.
Verkkokauppa-alustojen hinnat alkavat puolestaan noin muutamasta kympistä kuussa riippuen haluamistasi ominaisuuksista. Muista kuitenkin, että kuukausimaksullisissa verkkokauppa-alustoissa joudut itse rakentamaan verkkokauppasi, suunnittelemaan verkkokaupan ulkoasun ja lisäämään tuotteet verkkokauppaan.
On tärkeää tiedostaa myös yksi kaikkia kuukausimaksullisia verkkokauppa-alustoja yhdistävä huono seikka: et koskaan itse omista verkkokauppaasi, vaan kauppa pyörii vain niin kauan kuin maksat kuukausimaksut. Jos kuitenkin haluat kuukausimaksullisen verkkokaupan ammattilaisen rakentamana, kurkkaa palvelumme Verkkokauppa Viikossa™. Voit myös tilata meiltä WooCommerce-verkkokaupan suunnittelun ja rakentamisen täysin avaimet käteen -palveluna ja maksaa verkkokaupan 2-6 erässä pois, jolloin omistat verkkokauppasi täysin itse!
Lue lisää: Verkkokaupan perustaminen – Mitä pitää ottaa huomioon?
Verkkokaupan perustamisen lisäkulut
Verkkokaupan mahdollisia lisäkuluja ovat esimerkiksi:
- Vakuutukset
- Tuotekuvat
- Kuvituskuvat
- Sisällöntuotanto
- Logo
- Graafinen suunnittelu
- Markkinointi ja muut asiakashankinnan kulut
- Asiakaspalvelu
Verkkokauppaa varten voit ottaa erilaisia vakuutuksia toiminnan tueksi. Näistä vakuutuksista esimerkkeinä toimivat tietoturvavakuutus tai vastuuvakuutus. Kysy tarvittaessa vakuutusyhtiöltäsi lisätietoja.
Verkkokaupan tuotekuvat voit ottaa itse tai vaihtoehtoisesti voit ulkoistaa verkkokaupan tuotekuvien ottamisen ammattivalokuvaajalle. Verkkokauppaan tarvitaan tuotekuvien lisäksi myös kuvituskuvia luomaan haluttua tunnetta kauppaan.
Verkkokaupan sisällöntuotanto koostuu esimerkiksi tuotekuvaustekstien, yritystarinan ja erilaisten selosteiden kirjoittamisesta, valokuvista sekä videoista. Voit kirjoittaa kaikki tarvittavat tiedot itse tai ulkoistaa tämän palvelun ammattilaiselle. Meiltä saa myös sisällöntuotantoa palveluna ostettuna.
Jokaisella verkkokaupalla ei ole logoa. Logo on kuitenkin yksi niistä asioista, jotka hyvin tehtynä parantavat kuluttajan luottamusta verkkokauppaasi kohtaan. Jos haluat logon verkkokaupallesi, ota meihin yhteyttä.
Jos suunnittelet verkkokauppasi ulkoasun täysin itse, graafinen suunnittelu ei tuo lisäkuluja. Jos tilaat verkkokaupan ammattilaisen suunnittelemana, pitää myös suunnitteluun budjetoida rahaa. Tästä poikkeuksena kuitenkin kuukausimaksullinen palvelumme, jossa suunnittelemme verkkokauppasi ulkoasun kuukausihintaan.
Harva, jos mikään uusi verkkokauppa myy tarpeeksi ilman minkäänlaista markkinointia. Tästä syystä sinun kannattaakin miettiä markkinointisuunnitelmaasi mielellään jo verkkokaupan perustamisen yhteydessä. Verkkokaupan markkinointia ovat esimerkiksi mainonta sosiaalisessa mediassa, hakukoneoptimointi, hakusanamainonta eli Google-mainonta ja sähköpostimarkkinointi.
Asiakaspalvelun voit hoitaa itse, jolloin siitä ei tule varsinaisia kustannuksia – lukuunottamatta omaa aikaasi. Halutessasi voit ulkoistaa esimerkiksi live chatin hoidon ulkopuoliselle palveluntarjoajalle.
Lue lisää: Mitä tehdä verkkokaupan julkaisun jälkeen?
WooCommerce verkkokauppa
Kaikki tekemämme verkkokaupat ovat WooCommerce-verkkokauppoja.
Tässä yksi esimerkki toteuttamastamme verkkokaupasta:
Voit halutessasi tarkastella Sitrusmedia.fi sivustoltamme lisää meidän referenssejä WooCommerce-verkkokaupoista.
Miksi valita WooCommerce?
- WooCommerce on Suomen suosituin verkkokauppa-alusta
- WooCommercella on tyytyväiset käyttäjät
- WooCommerce sopii kaiken kokoisille yrityksille
- WooCommercella saa tehtyä juuri sellaisen verkkokaupan kuin haluat
Lue lisää: Miksi valita verkkokauppa-alustaksi WooCommerce?
Yhteenveto
Verkkokaupan voi perustaa edullisimmillaan pelkän domainin ja palvelintilan kustannuksilla sekä yrityksen perustamiskuluilla. Verkkokaupan perustaminen maksaa tällöin halvimmillaan alle 200 euroa!
Halvimmassa vaihtoehdossa joudut kuitenkin tekemään kaiken täysin itse. Suosittelemme, että ennen verkkokaupan perustamista varten konsultoit alan ammattilaista, joka voi antaa sinulle vinkkejä verkkokaupan perustamiseen. Verkkokaupan ammattilaiselta voit myös tilata responsiivisen ja käyttäjäystävällisen verkkokaupan ammattimaisella ulkoasulla.
Jos sinua kiinnostaa kuukausimaksullinen verkkokauppa ammattilaisen rakentamana, kurkkaa palvelumme Verkkokauppa Viikossa™, jonka avulla saat verkkokaupan perustettua nopeasti ja helposti!
Muista myös, että voit halutessasi tilata meiltä verkkokaupan, jonka voit maksaa muutamassa erässä pois ja omistaa verkkokauppasi täysin itse. Kokeile hintalaskuriamme, joka antaa sinulle hinta-arvion verkkokaupan hinnasta.
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.