Hakukoneoptimoinnin auditointi Suomen hakukonemestareilta
| |

Mitä on hakukoneoptimoinnin auditointi?

NordVPN Black Friday banneri, jossa mainostetetaan 74 prosentin alennusta ja kolmea lisäkuukautta.
NordVPN Black Friday banneri, jossa mainostetetaan 74 prosentin alennusta ja kolmea lisäkuukautta.

Hakukoneoptimoinnin auditointi on sama asia verkkosivustolle kuin öljynvaihto autolle. Se täytyy tehdä säännöllisin väliajoin, jotta kaikki toimisi mallikkaasti jatkossakin. Auditointi suositellaan tehtäväksi vähintään kaksi kertaa vuodessa.

Auditointi tarkoittaa sivuston läpikotaista tutkimista, jossa saadaan selville mm. hakukoneoptimoinnin tila, tekniset ongelmat, hakusijoituksia rajoittavat tekijät, käytettävyys ja konversio. Saat tietää sivustosi vahvuudet, heikkoudet, riskit, mahdollisuudet ja etenkin kehityskohteet!

Tässä artikkelissa esittelemme auditoinnin hyödyt ja mitä sen avulla selviää. Lue artikkeli rauhassa loppuun, ota yhteyttä ja vaihdetaan sivustosi öljyt!

Miksi auditointi pitää tehdä?

Google tekee vuosittain noin 500 muutosta algoritmiinsa. Tästä syystä vähintään kaksi kertaa vuodessa ja aina isojen Google -päivitysten jälkeen on tehtävä auditointi sekä tarvittavat muutokset, jotta sivustosi säilyttää sijoituksensa Googlen hakutulossivun kärjessä.

Auditoinnin avulla paljastuu monia teknisiä ongelmia, joita ei muuten tule huomattua. Tekniset ongelmat huonontavat käyttäjäkokemusta ja tekevät sivuston indeksoimisen vaikeammaksi, tai jopa mahdottomaksi hakukoneille.

Lue lisää: Käyttäjäkokemuksen parantaminen verkkosivustolla

Onko hakukonenäkyvyytesi huonontunut? Se voi olla merkki Googlelta saamastasi rangaistuksesta. Hakukoneoptimoinnin auditoinnissa selviää myös hakukonenäkyvyyttä heikentävät tekijät.

Mitä hyötyä auditoinnista on?

Saat selville monia tärkeitä asioita verkkosivustasi, kuten:

  • Hakukoneoptimoinnin tilan ja keinot parantaa sitä
  • Asiat, jotka huonontavat näkyvyyttäsi hakukoneissa
  • Kilpailijoidesi hakukoneoptimoinnin tilan
  • Tärkeimmät avainsanasi ja tavat parantaa niiden hakusijoitusta
  • Sosiaalisen median presenssi
  • Miten saada enemmän liidejä

Mitä auditoinnissa selvitetään?

Sisältö

Oletko optimoinut sivujen otsikot ja metakuvaukset? Otsikot ja metakuvaukset ovat ensimmäiset asiat, jonka potentiaalinen verkkovierailija näkee hakutulossivulla. Otsikon ja metakuvauksen tulee olla yksilöllinen joka sivulla, eikä niiden pidä ylittää annettua merkkimäärää.

Tiedätkö parhaat avainsanasi ja kuinka paljon sisältöä niillä löytyy hakukoneista? Kuinka paljon sivustoltasi löytyy duplikaatti-sisältöä? Oletko optimoinut kuvat?

Lue lisää sisällön hakukoneoptimoinnista.

Käytettävyys

Onko sivustosi responsiivinen? Onko navigaatiosi optimoitu? Pääseekö verkkovierailija sivustollasi mihin vain kolmella klikkauksella? Löytyykö sivustoltasi sivukartta?

Oletko muokannut 404-sivun käyttäjäystävälliseksi? Se on sivu, joka esitetään käyttäjälle, kun hän kirjoittaa osoitekenttään väärän sivun.

Linkitykset

Löytyykö sivustoltasi rikkinäisiä linkkejä? Tarkoittaen sellaisia linkkejä, jotka osoittavat sivulle, jota ei enää ole olemassa.

Miten on sisäisen linkityksen laita? Onko ankkuritekstit optimoitu WordPress-sivustolla? Mihin sivuihisi linkität eniten? Kuinka monta linkkiä löytyy per sivu?

Entäpä ulkoiset linkit? Kuinka monta linkkiä osoittaa sivustollesi? Onko niiden joukossa domain authorityä heikentäviä linkkejä, jotka pitää poistaa?

Sivuston nopeus

Hidasteleeko sivustosi? Oletko ottanut välimuistituksen käyttöön? Entäpä JS- ja CSS-tiedostojen minimointi?

Voit tilata meiltä WordPressin nopeusoptimoinnin joko kertaluontoisena palveluna tai kuukausimaksulla!

Sosiaalisen median optimointi

Miten helpoksi on tehty sivustostasi tykkääminen sosiaalisessa mediassa? Entä sisällön jakaminen someen? Sosiaalisen median eri kanavien kuvaukset, linkit ja sisältö?

Tekniset ongelmat

Pystyykö hakukonerobotit indeksoimaan sivusi kunnolla? Löytyykö sivustoltasi robots.txt -tiedosto? Onko palvelimesi luotettava? Näkyykö sivustollasi olevat mediatiedostot kunnolla?

Kilpailija-analyysi

Mitä kilpailijasi tekevät? Mikä on kilpailijoidesi hakukonenäkyvyyden tila? Selvittämällä kilpailijoidesi sivustolle osoittavat linkit sinulla on mahdollisuus hankkia itsellesikin samat linkit.

Yhteenveto

Hakukoneoptimoinnin auditoinnin avulla sinulle selviää sivustostasi paljon uusia asioita ja varmasti korjauskohteitakin. Saat parempaa hakukonenäkyvyyttä ja sen myötä enemmän kävijöitä sivustollesi!

Auditoinnin jälkeen on aika lähteä korjaamaan löytyneitä ongelmia. Saat meiltä korjauslistan tai voimme tehdä korjaukset puolestasi korvausta vastaan. Jos tilaat auditoinnin jälkeen meiltä hakukoneoptimoinnin korjaamaan sivustosi, hyvitetään auditoinnin hinnasta puolet takaisin.

Tilaa hakukoneoptimoinnin auditointi meiltä! Käytämme parhaita työkaluja ja sovelluksia auditointia tehdessämme, joten voit olla varma laadukkaasta työstä.

Tilaa WordPress-sivustollesi ylläpito. Tarjoamme WordPress-sivuston ylläpidon alkaen 20 € kuukaudessa! Kaksi henkilöä auttamassa toisiaan sekä WordPress-logo taustalla.
Tilaa WordPress-sivustollesi ylläpito. Tarjoamme WordPress-sivuston ylläpidon alkaen 20 € kuukaudessa! Kaksi henkilöä auttamassa toisiaan sekä WordPress-logo taustalla.

Artikkelin kirjoittaja:

Miikka Joki

Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.

Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.

miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi

Puh. 044 239 6296

*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.

Heräsikö kysyttävää?

Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.