Mistä lisää aiheita blogia varten?
Aikaisemmin tässä blogissa on kirjoitettu siitä, miksi jokaisen yrityksen tulisi kirjoittaa blogia. Lyhyesti sanottuna: Blogia kirjoittavat yritykset saavat 55% enemmän kävijöitä sivuilleen kuin yritykset, jotka eivät kirjoita blogia. Lisäksi yritykset, jotka kirjoittavat blogia, saavat 67% enemmän liidejä!
Kun luot sisältöä blogiisi, tavoitteesi on opettaa ja auttaa lukijoitasi. Jos blogiartikkelisi auttaa lukijoita ratkaisemaan heidän ongelmansa, he jakavat lukemaansa sisältöä mielellään myös muille. Tämän ansiosta sivustosi hakukoneoptimoinnin taso paranee eli saat parempaa hakukonenäkyvyyttä, joka taas tietää lisää kävijöitä kotisivuillesi.
Monilla bloggareilla ja sisälllöntuottajilla on silloin tällöin vaikeuksia tuottaa uutta tekstiä. Suurin syy tähän on se, että he eivät tiedä mistä kirjoittaisivat. Mistä sitten voit saada lisää aiheita, joista kirjoittaa blogiisi?
Tämän artikkelin avulla saat blogiisi uusia ideoita, joista kirjoittaa!
Asiakkaiden kysymykset
Pidä listaa kysymyksistä, joita asiakkaasi esittävät sinulle. Kysymykset voivat tulla nettisivujesi, puhelimen tai vaikkapa sosiaalisen median kautta. Saamasi kysymykset ovat hyviä aiheita blogiisi.
Voit myös lähettää blogisi seuraajille uutiskirjeen, jossa kysyt mistä aiheesta he haluaisivat lukea ja kirjoitat niistä artikkeleita.
Vakoile kilpailijoitasi
En todellakaan suosittele muiden tekstien kopioimista, mutta voit saada hyviä ideoita tutkimalla kilpailijoidesi blogeja.
Voit kirjoittaa samoista aiheista kuin kilpailijasi, mutta yritä löytää uusia näkökulmia asiaan.
Lehtien otsikot
Oli toimialasi mikä tahansa, siitä varmasti kirjoitetaan lehdissä ja ehkä toimialallesi on jopa omistettu oma lehtensä tai useampikin sellainen. Saat lehdistä hyviä ideoita blogiartikkeleihisi sekä voit hyödyntää lehtien otsikointeja.
Lehtien kannessa oleviin otsikoihin on panostettu, jotta lehti saisi huomiota. Säästä aikaa hyödyntämällä lehtien otsikointia, kun muokkaat otsikoista blogiisi sopivia.
Kirjoita arvostelu
Kirjoita blogisi seuraajille arvostelu jostakin käyttämästäsi tuotteesta tai palvelusta.
Voit myös kirjoittaa arvostelun reseptistä, kirjasta, elokuvasta tai mistä muusta tahansa.
Haastattele
Tunnetko julkisuuden henkilöitä, joita voisit haastatella ja kirjoittaa artikkelin haastattelustasi? Jos et tunne julkisuuden henkilöitä, voit aina olla yhteydessä esimerkiksi yritysjohtajiin tai alasi ekspertteihin ja pyytää heiltä kommenttia jostain asiasta.
Homma toimii niin, että päätät ensiksi aiheen, josta haluat kirjoittaa. Aihe voisi olla esimerkiksi ”Parhaat vinkit bloggaamiseen”. Lähetä suosituille bloggaajille kysymys, että mikä on heidän paras vinkkinsä bloggaamiseen ja koostat blogiartikkelin heidän vastauksistaan.
Voit myös haastatella työkaveriasi tai juuri palkkaamaasi työntekijää ja kirjoittaa siitä blogiisi.
Kirjoita kooste tapahtumasta
Kävitkö jossakin tapahtumassa, kuten vaikka Slushissa tai Nordic Business Forumissa? Kirjoita kooste tapahtumasta, jossa kävit.
Jos olet menossa johonkin tapahtumaan, voisit liveblogata tapahtumista paikan päältä. Ota ylös puhujien vinkkejä, jaa ne blogiisi ja sosiaaliseen mediaan. Tapahtumalla on myös todennäköisesti jokin hashtag, joten muista käyttää sitä, että kaikki tapahtumasta kiinnostuneet löytävät viestisi.
Luo infograafi
Infograafit ovat todella suosittuja ja ne helpottavat lukijoita ymmärtämään dataa.
Esimerkin infograafista löydät artikkelimme lopusta, jossa käsiteltiin digitaalisen markkinoinnin ja perinteisen markkinoinnin eroja.
Tässä muutama linkki suosittuihin ohjelmiin, joilla voit luoda infograafeja:
Kerro lukijoillesi keitä seurata
Yksi mahdollinen aihe uuteen blogiartikkeliin on kertoa lukijoillesi keitä kannattaa seurata sosiaalisessa mediassa, esimerkiksi Twitterissä. Samalla saatat saada omalle Twitter-tilillesi lisää arvovaltaisia seuraajia.
Tai kerro lukijoillesi blogit ja bloggaajat, joita seuraat. Tämä on hyvä tapa uusien yhteistyökumppanien luomiseen.
Luo sanakirja toimialasi termeistä
Onko toimialallasi vaikeita termejä, joita useimmat ihmiset eivät ymmärrä?
Voisit seuraavana blogiartikkelinasi kirjoittaa toimialallesi tarkoitetun sanakirjan, jossa selität termit, joita useimmat eivät tunne.
Esimerkkinä meidän kirjoittama digitaalisen markkinoinnin sanakirja.
Motivoi lukijoitasi lainauksilla
Olet varmaan joskus itsekin lukenut artikkelin, jossa on motivoivia lainauksia läpi historian?
Voit kirjoittaa motivoivan blogiartikkelin, joka on täynnä lainauksia suosikkihenkilöiltäsi, historian suurmiehiltä ja -naisilta tai vaikkapa Sheldon Cooperin parhaat letkautukset.
Tällainen artikkeli motivoi lukijoitasi ja voit samalla kertoa heille itsestäsi.
Yksi elämäni tärkeimmistä lainauksista on jääkiekkovalmentaja Raimo Summasen kirjasta:
”Asiat tapahtuvat toimimalla, eivät toivomalla.”
Ennusta tulevaa
Kirjoita blogiartikkeli, jossa ennustat miten toimialallasi menee esimerkiksi viiden vuoden päästä.
Voit myös luoda saman artikkelin yhteyteen kyselyn, jossa kysyt muiden toimialasi yrittäjien mielipiteitä alanne tulevaisuudesta.
Tee lista
Useimmat eivät ehdi käyttää aikaansa siihen, että tutkisivat mikä on paras sovellus tai työkalu johonkin tiettyyn aiheeseen. Auta lukijoitasi ja luo lista!
Voit luoda listan esimerkiksi näistä:
- Parhaat sovellukset eli applikaatiot
- Parhaat ilmaisohjelmat internetissä
- Parhaat Chrome-lisäosat
- Parhaat ilmaiset oppaat
Myös Top10-tyyppiset listat ovat aina suosiossa.
Voit myös luoda listan parhaista YouTube-videoista, jotka auttavat lukijaasi tulemaan paremmaksi siinä, mitä he tekevät.
Jaa parhaat alennuskupongit
Tämä kohta liippaa läheltä aiemmin esiteltyä ”Tee lista” -ehdotusta, mutta saa silti oman kohtansa.
Tee vähän tutkimusta ja etsi netistä parhaita alennuskuponkeja, joista olisi hyötyä asiakkaillesi.
Pidä listaa ideoista
Varmaankin tärkein asia uusien blogiartikkelien ideoinnissa on pitää listaa uusista, mahdollisista ideoista. Et voi koskaan tietää milloin inspiraatio iskee, joten aina kun saat idean uudesta artikkelista, kirjoita idea muistiin johonkin.
Itse käytän Trelloa tähän sekä moneen muuhunkin listaukseen. Voit myös käyttää Evernotea tai vaikkapa Google Docsia.
Suosittelen kuitenkin pitämään listasi digitaalisessa muodossa, jolloin se on ensinnäkin turvassa ja toiseksi, voit tehdä siihen täydennyksiä mistä tahansa.
Google Trends
Google Trends on Googlen tarjoama ilmainen ohjelma, josta näet suosituimmat aiheet ja avainsanat.
Voit hakea tietyllä hakutermillä tai -aiheella ja löydät tietoa kyseisen sanan hakumääristä sekä hakutermiin liittyvistä aiheista, joita voit käyttää uusien blogiartikkelien ideoimiseen.
Lue paljon
Bloggaajana todennäköisesti luet paljon muiden blogeja sekä kirjoja. Lukeminen auttaa paitsi kehittämään kirjoittamista, se myös antaa paljon uusia ideoita.
Jos luet jotain uutta joka päivä ja laitat ideasi muistiin, et ikinä enää katsele tyhjää ruutua keksimättä aihetta, kun sinun pitäisi kirjoittaa!
Kuinka aloitit urasi tai blogisi
Voit kirjoittaa seuraavan artikkelisi siitä, kuinka aloitit blogisi tai esimerkiksi kuinka päätit lähteä nykyiseen ammattiisi.
Käsittele esimerkiksi seuraavia aiheita:
- Mitä olet oppinut?
- Miten päädyit aloittamaan blogisi?
- Jos voisit palata ajassa taaksepäin ja antaa itsellesi yhden vinkin ennen nykyistä uravalintaasi, niin mikä se olisi?
- Mikä on muuttunut siitä, kun aloitit?
- Tulevaisuuden tavoitteet ja haaveet
Tällainen artikkeli saattaa antaa jollekin intoa lähteä seuraamaan jalanjälkiäsi tai tavoittelemaan muita unelmiaan.
Uutiset ja ajankohtaiset aiheet
Kirjoita julkaisu siitä, kun kommentoit jotain ajankohtaista asiaa, uutista tai vaikkapa jonkun julkisuuden henkilön twiittiä.
Tällaisen ajankohtaisen julkaisun kirjoittaminen saa blogisi näyttäytymään tuoreelta ja voit tavoittaa sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa paljon sellaisia ihmisiä, jotka eivät ikinä aiemmin ole kuulleet sinusta tai blogistasi.
Voit myös halutessasi kirjoittaa esimerkiksi viikottaisen artikkelin siitä, mitä toimialallasi on tapahtunut.
Kysy myyjiltäsi, mitä asiakkaat haluavat tietää
Sisältömarkkinoinnin tarkoitus on vastata nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden kysymyksiin. Ja kuka tietäisi paremmin asiakkaittesi toiveista kuin yrityksesi myyntiosasto tai myyjät.
Kysy myyjiltäsi asiakkaiden useimmin esittämiä kysymyksiä ja vastaa niihin yrityksenne blogissa. Tällä tavoin teet potentiaalisille asiakkaille ostopäätöksen helpommaksi ja pomosi kiittää sinua (tai ainakin pitäisi kiittää).
Paranna nykyisiä artikkeleitasi
Jokasella sivustolla on ne tietyt artikkelit, jotka saavat kaikkein eniten kävijöitä. Tiedätkö, mitkä ovat blogisi suosituimpia artikkeleita?
Voit tarkistaa tämän helposti Google Analyticsistä. Kirjaudu Analyticsiin ja valitse valikosta ”Käyttäytyminen” ja sen alta ”Sivuston sisältö”.
Jos et ole vielä asentanut Google Analytics -seurantakoodia WordPress-sivustollesi, lue artikkelimme ja voit jatkossa tutkia sivustosi kävijätilastoja.
Mieti, miten voisit parantaa entisestään blogisi suosituimpia julkaisuja. Kenties jokin linkki on mennyt vanhaksi, joten vaihda se ja päivitä julkaisu. Ehkä keksit jotain uutta sanottavaa tai vaikkapa uuden vinkin lisää artikkeliisi, jossa annat lukijoillesi vinkkejä johonkin tiettyyn asiaan. Jos ei muuta, niin lisää ainakin uusia ja päivitettyjä, kenties parempia kuvia vanhojen tilalle.
Voit myös kirjoittaa kokonaan päivitetyn version jostakin suosituimmista artikkeleistasi, kuten esimerkiksi me teimme Facebook-sivujen luomisessa, kun Facebook oli muuttanut asetuksiaan.
Aiemmista artikkeleistasi
Äskeiseen kohtaan viitaten, voit tutkia aiemmin kirjoittamiasi blogiartikkeleita ja kirjoittaa uuden artikkelin jostakin alaotsikostasi. Tämä artikkeli sai inspiraation aiemmasta blogipostauksesta nimeltään ”Miksi jokaisen yrityksen tulisi kirjoittaa blogia”.
Siinä artikkelissa oli pieni osio alaotsikon alla ”Mistä aiheita blogiin?”, joka antoi muutamia vinkkejä uusien blogiartikkeleiden aiheisiin. Tämä juuri nyt lukemasi artikkeli on hieman kattavampi listaus.
Voit myös kääntää vanhat blogiartikkelisi video- (vloggaus) tai äänimuotoon (podcast).
Googlen avainsanojen suunnittelija
Jos et tiedä mikä Googlen avainsanojen suunnittelija on, voit lukea artikkelimme siitä.
Avainsanojen suunnittelijan avulla sinun on mahdollista löytää uusia ideoita blogiisi. Googlen avainsanojen suunnittelijassa on eri vaihtoehtoja, joilla hakea tietoja tiettyjen avainsanojen hakumääristä. Voit esimerkiksi hakea tietoa tietyn URL-osoitteen avainsanoista.
Avainsanojen suunnittelijan avulla saat tietää, mitä ihmiset hakevat Googlesta. Tämän avulla voit kirjoittaa artikkeleja aiheista, joita potentiaaliset asiakkaasi etsivät Googlesta.
Voit myös kokeilla ”Keyword Tool” ohjelmaa, josta on saatavilla typistetty ilmaisversio.
Etsi ideoita sosiaalisesta mediasta ja foorumeilta
Jos olet tehnyt työsi kunnolla ja tunnet kohderyhmäsi, tiedät mistä heidät tavoittaa. On se sitten sosiaalisen median eri palvelut tai vaikkapa keskustelufoorumit.
Saat ideoita blogiisi käymällä lukemassa kohderyhmäsi kysymyksiä ja ajatuksia esimerkiksi Facebookin ryhmissä. Vastaa kysymyksiin blogipostauksilla ja saat varmasti tyytyväisen asiakkaan!
Case study
Case study eli suomeksi tapaustutkimus voi olla esimerkiksi sellainen, jossa esittelet miten joku asiakasprojekti on mennyt. Kirjoita tästä blogiartikkeli!
Käsittele ainakin seuraavia asioita tapaustutkimuksessasi:
- Kuka oli asiakas
- Mikä oli lähtökohta
- Mitkä olivat tavoitteet
- Projektin tulokset
Google-haku
Googlesta on jo tässä artikkelissa aiemminkin puhuttu, mutta vielä yksi kohta Googlesta mahtuu mukaan.
Oletko huomannut, että kun kirjoitat jotakin Google-hakuun, antaa Google automaattisesti vaihtoehtoja haun tarkentamiseen?
Kokeile Google-haun automaattista täydennystä ja voit löytää uusia aiheita blogiisi sekunneissa!
Tee, mitä muut eivät uskalla tehdä
Kirjoita jostakin, mitä muut eivät uskalla tehdä. Ihmisiä kiinnostaa tällaiset artikkelit, koska on helpompi itse tehdä jotakin pelottavaa, kun joku muu on jo tehnyt sen.
Ottamalla riskin ja tekemällä jotain mitä muut eivät uskalla, annat blogillesi mahdollisuuden tulla huomatuksi ja potentiaalisesti kasvatat yrityksesi liikevaihtoa sekä auktoriteettiäsi.
Tuotteesi eri käyttötavat
Myykö yrityksesi tuotteita? Voit kirjoittaa artikkelin tuotteesi eri käyttötavoista ja -tarkoituksista. Se voi mahdollistaa tuotteellesi isomman kohderyhmän.
Voit myös kysyä asiakkailtasi miten he ovat käyttäneet tuotettasi ja tuoda näitä kommentteja blogiisi.
Kirjoita opas johonkin tiettyyn aiheeseen
Voit koostaa oppaan vanhoista artikkeleistasi uudeksi postaukseksi, jossa keräät esimerkiksi kaikki tietystä aiheesta kirjoittamasi blogiartikkelit saman jutun alle.
Tällä tavoin saat lukijan lukemaan useampia blogiartikkeleitasi samalta istumalta ja tarjoat yhdestä aiheesta kaiken mahdollisen tiedon samassa julkaisussa.
Tuo tavoitteesi julki
Mitkä ovat henkilökohtaiset tavoitteesi tai blogisi tavoitteet?
Voit kirjoittaa artikkelin tavoitteistasi ja miten aiot saavuttaa tavoitteesi. Jakamalla tavoitteesi yleisöllesi olet vastuussa heille siitä, että yrität saavuttaa tavoitteesi. Voit sitten myöhemmin kirjoittaa jatkoa tälle artikkelille ja kertoa missä menet sillä hetkellä tavoitteiden saavuttamisessa.
Tästä blogiartikkelista hyödyt myös itse, koska kun kirjoitat tavoitteesi selkeästi paperille (tai tässä tapauksessa blogiin), saavutat tavoitteesi todennäköisemmin, koska sinulla on selkeä visio miten pääset tavoitteisiin.
Kirjoita UKK-artikkeli
Kirjoita FAQ (Frequently asked questions) -tyyppinen artikkeli eli suomeksi Useimmiten kysytyt kysymykset.
Voit kasata artikkeliin aina tietyn aihealueen yleisimmät kysymykset ja vastata niihin mahdollisimman selkeästi. Myöhemmin voit hyödyntää näitä kysymyksiä ja kirjoittaa halutessasi vaikka kustakin kysymyksestä oman artikkelinsa.
Faktat tiskiin
Kirjoita blogiartikkeli, jossa esittelet jonkun tietyn aihealueen tilastoja.
Tällaisia faktoihin perustuvia artikkeleita on helppo päivittää aina uusilla numeroilla tai luoda uusi artikkeli aina jokaisen vuoden tilastosta.
Kirjoita jonkun asian hyvistä ja huonoista puolista
Otsikkokin sen kertoo eli kirjoita jonkun asian hyvistä ja huonoista puolista.
Harva asia on niin mustavalkoinen, että se on joko hyvä tai huono.
Tällaisesta artikkelista käy kirjoittamamme WordPress.org vs WordPress.com.
Yhteenveto
Jos olet sisällöntuottaja tai bloggaaja ja sinulla on vaikeuksia keksiä uusia aiheita blogiisi, niin toivottavasti tämä artikkeli auttoi sinua.
Voit vapaasti käyttää artikkelin ideoita ja jos pidit artikkelista, toivottavasti jaat artikkelin myös muille. Sharing is caring.
Nyt ala ideoimaan uusia artikkeleita, jotta pääset pian julkaisemaan taas uutta ja opettavaista sisältöä lukijoillesi!
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.