Miksi valita verkkokauppa-alustaksi WooCommerce?
Paytrail julkaisi toukokuussa 2020 Suuren verkkokauppa-alustaraportin. Voit ladata ja lukea sen linkin kautta.
Tässä artikkelissa ei tehdä verkkokauppa-alustojen vertailua, vaan nostamme raportista esiin mielenkiintoisia kohtia WooCommercesta.
Toteutamme kaikki tekemämme verkkokaupat WooCommercella. Jos haluat responsiivisen ja asiakasystävällisen verkkokaupan, ota meihin yhteyttä!
WooCommerce on suosituin
Raportti paljastaa, että WooCommerce on edelleen suosituin verkkokauppa-alusta. WooCommercea käyttää 19% kaikista kyselyyn vastanneista verkkokaupoista. Viime vuonna tämä luku oli 18%.
WooCommerce on Aloittavien verkkokauppojen suosikki. Paytrailin raportin mukaan peräti 45% aloittavista verkkokaupoista harkitsee WooCommercea verkkokauppa-alustaksi. Viime vuoden raportissa vastaava luku oli 38 prosenttia.
Tyytyväiset käyttävät eniten WooCommercea
Raportissa verkkokauppiaat jaettiin kolmeen profiiliin. Verkkokauppiasprofileista Tyytyväisten ryhmä keskittyi pääasiassa kotimaisiin tuotekauppoihin, Vaihtajien verkkokaupat käsittivät suurempaa kansainvälistä liiketoimintaa sekä pienemmän liiketoiminnan Aloittavat verkkokauppiaat.
Tyytyväisten ryhmässä WooCommerce näyttäytyi suosituimpana alustana, osuus oli 21,9 prosenttia. Tyytyväisten ryhmässä seuraavina tulivat MyCashFlow (12,8%) ja kolmantena Clover Shop (12,1%).
WooCommerce taipuu moneen
Tyytyväisten profiilin verkkokauppiaat myyvät WooCommercella fyysisiä tuotteita (81,5%), palveluita (23,1%), digitaalisia tuotteita (7,7%) ja subscription palveluita (3,1%).
WooCommercen verkkokauppa-alustalla voit myydä ihan mitä haluat! Monet myyvätkin tuotteita ja palveluita samassa verkkokaupassa. Voit myydä myös lahjakortteja, verkkokursseja tai vaikka sanomalehden digiversiota.
Raportissa todetaan, että:
”WooCommercessa myydään suosituista alustoista selvästi eniten myös palveluita, joita tarjoaa lähes neljännes kauppiaista. WooCommercen valintaperusteissa korostuivat eniten alustan monipuolisuus, laaja muokattavuus ja yhteensopivuus muiden järjestelmien kanssa. Sitä pidettiin myös helppokäyttöisenä, selkeänä, edullisena ja luotettavana.”
WooCommerce sopii kaiken kokoisille yrityksille
Raportista paljastuu myös WooCommerceen Tyytyväisten vuosittainen liikevaihto:
0 – 50 000 €: 13,8%
50 000 – 100 000 €: 21,5%
100 000 – 300 000 €: 24,6%
300 000 – 500 000 €: 7,7%
500 000 – 1 000 000 €: 6,1%
Yli miljoonan liikevaihto: 26,1%
WooCommerce sopii siis kaiken kokoisille yrityksille ja verkkokaupoille. WooCommercea käyttävät niin pienet kuin suuret verkkokaupat.
Raportissa todetaan myös seuraavaa:
”Ykköspaikkaa pitävä WooCommerce taipuu vastausten perusteella monenlaisiin tarpeisiin, sillä siihen ovat tyytyväisiä niin yli 1 000 000 euron liikevaihdon yritykset kuin alle 50 000 euroa liikevaihtoa tekevät yrityksetkin.”
Raportti kertoo myös WooCommerceen Tyytyväisten verkkokauppojen tuotemäärän:
0 – 50 tuotetta: 43,1%
51 – 100 tuotetta: 9,2%
101 – 500 tuotetta: 20%
501 – 1000 tuotetta: 10,8%
Yli 1000 tuotetta: 16,9%
Mikä sai verkkokauppiaat valitsemaan WooCommercen?
- Käytettävyys
- Luotettavuus
- Suositukset
- Edullisuus
- Monipuolisuus
- Yhteensopivuus muiden järjestelmien kanssa
- Tuttu palvelu
”Joustava ja helppo käyttää”
”Järjestelmän monipuolisuus ja kasvumahdollisuudet”
”Luotettavuus, toimii myös tulevaisuudessa”
”Hakukoneystävällisyys ja kustomointi omaa luokkaansa. Voi toteuttaa asioita, jotka ei monen muun kanssa ole mahdollisia.”
Mitkä ominaisuudet WooCommercessa nähtiin parhaimpina?
- Helppous
- Moderni järjestelmä
- Lisäosat
- Muokattavuus
- Monipuolisuus
”Helppo tehdä tärkeintä, eli toimittaa tilauksia. Tilaukset-näkymä on selkeä, kuponkien tekeminen helppoa ja asiakkaiden on helppo ostaa meiltä.”
”Joustavuus esimerkiksi teet päivitykset silloin kun parhaiten sopii, joku ei vain tyrkkää niitä päälle.”
”Hakukoneystävällisyys sekä muokkauksen loputtomat mahdollisuudet. WooCommerce taipuu kaikkeen ja on ylivoimainen alusta.”
”Paljon nykyaikaisia mahdollisuuksia.”
WooCommercen ominaisuudet
WooCommerce-verkkokaupasta löytyvät esimerkiksi nämä ominaisuudet jo valmiina:
- Alennuskoodit
- Rekisteröityminen verkkokauppaan
- Asiakkaan Oma tili-sivu, josta asiakas näkee tekemänsä tilaukset
- Tuotearvostelut
- Haku-toiminto
- Varastosaldot (pitää alussa asettaa saldo, joka vähenee tilausten myötä)
- Automaattinen ilmoitus, kun varastosaldo on jossakin tuotteessa liian pieni. (Raja-arvon saa itse asettaa)
- Tuotteiden automaattinen piilotus verkkokaupasta, kun tuote on loppunut varastosta
- Näytä varastosaldo kaupassa halutessasi, esimerkiksi ”tätä tuotetta on varastossa 24 kappaletta”
- Ristiinmyyntituotteet
- Lisämyyntituotteet
- Automaattinen sähköpostitse lähetettävä tilausvahvistus verkkokaupan tilauksiin
Maksullisia lisäpalveluita verkkokauppaan ovat esimerkiksi:
- Uutiskirjeen tilauslomake
- Exit intent (asiakas poistumassa sivuilta) ja muut pop-upit eli ponnahdusikkunat
- Ostoskorin hylkääjille automaattinen sähköpostiviesti
- Automaattinen ilmoitus, kun varastosta loppu ollut tuote taas tilattavissa
- Keskustelupalsta verkkokauppaan
- Wishlist, jossa asiakas voi verkkokauppaan kirjautuneena ollessaan kasata ”toivelistalle” oman ostoskorin sisällön ja tilata sen silloin, kun haluaa
- Vesileimat tuotekuviin
- CRM-integraatio verkkokauppaan, esimerkiksi HubSpot
- Live chat tai chattibotti
Yhteenveto
Miksi myös sinun kannattaisi valita verkkokauppa-alustaksi WooCommerce?
- WooCommerce on Suomen suosituin verkkokauppa-alusta
- WooCommercella saa tehtyä juuri sellaisen verkkokaupan kuin haluat
- Verkkokauppiaat ovat tyytyväisiä WooCommerceen
Meiltä tilattavaan verkkokauppaan voit tilata kauttamme Paytrailin maksutavat. Lue lisätietoja Paytrailin maksutavoista täältä.
Jos tarvitset apua WooCommerce-verkkokaupan muokkaamisessa tai haluat meidän rakentavan sinulle uuden verkkokaupan, ota yhteyttä!
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.