Markkinoinnin kuumimmat trendit vuonna 2016
Vuoden alussa on hyvä hetki katsoa tulevaisuuteen ja tehdä ennusteita siitä, mitä tämä vuosi tuo tullessaan markkinoinnin kannalta. Ethän halua olla perässähiihtäjä, vaan edelläkävijä.
Lue markkinoinnin kuumimmat trendit vuonna 2016!
Entistä kohdistetumpaa mainontaa
Dataa on tarjolla hirvittävä määrä joka asiasta, mitä netissä tapahtuu. Se, kuka osaa sen parhaiten hyödyntää, tulee pärjäämään jatkossa.
Dataan perustuva markkinointi tulee olemaan yksi tämän vuoden kuumimmista markkinoinnin trendeistä. Esimerkiksi Facebookissa on tänä vuonna mahdollista targetoida henkilöitä myös henkilökohtaisen kokemuksen kautta, ei pelkästään kiinnostuksen kohteiden kautta.
Mobiilin rooli kasvaa entisestään
2015 oli merkittävä vuosi mobiilille. Varsinkin sen jälkeen, kun Google julkaisi huhtikuussa algoritminsa mobiilipäivityksen, joka alkoi heikentää ei-responsiivisten sivujen näkymistä hakutuloksissa.
Testaa, onko sivusi responsiivinen. Tee Googlen mobiililaitesoveltuvuustesti ja saat selville, onko sivusi soveltuvat mobiililaitteille. Jos kotisivusi eivät vielä ole mobiililaitteille sopivat, ota meihin yhteyttä ja teemme sinulle responsiiviset ja hakukoneystävälliset kotisivut!
Älypuhelimien ja tablettien käyttö vain kasvaa, joten mobiilimarkkinointi tulee olemaan yksi tämän vuoden isoimmista trendeistä!
Some-mainonnan hinta kasvaa
Facebookin orgaaninen kattavuus on pienentynyt ja niin tulee käymään myös kaikissa muissa sosiaalisen median palveluissa. Tästä syystä mainontaan sosiaalisessa mediassa on pakko panostaa!
Ennuste vuodelle 2016 on, että yhä useammat sosiaalisen median palvelut tulevat olemaan ns. ”pay to play” -tyyppisiä, eli täytyy maksaa, jotta saat näkyvyyttä julkaisuillesi.
Tänä vuonna on siis entistäkin tärkeämpää, että kaikki sosiaalisen median mainoskampanjat on tehty huolella ja optimoitu, jotta hinta pysyy alhaisena. Tilaa meiltä Facebook-mainonta ja saat jatkossakin parhaan tuoton mainoseuroillesi!
Lue enemmän Facebook-mainonnan hyödyistä.
Videon osuus kasvaa
Ei tarvitse olla kovin kummoinen ennustaja, että voi arvata videosisällön tulevan olemaan yksi tämän vuoden kuumimmista markkinoinnin trendeistä. Myös videoblogit ja videoneuvottelut kasvattavat suosiotaan.
Yritykset tulevat käyttämään entistä enemmän videota markkinointikampanjoissa. Livestreemaus oli jo viime vuonna suosittua. Palveluista Blab, Meerkat ja erityisesti Twitterin omistama Periscope tulevat olemaan suosittuja tänä vuonna.
Mainosten blokkaaminen yleistyy
Niin ikävää kuin se onkin meidän markkinoijien näkökulmasta, mainosten blokkaaminen tulee yleistymään tänä vuonna. Ihmiset ovat saaneet tarpeekseen huonosti toteutetuista pop-upeista ja bannereista.
Tänä vuonna markkinoijien tulee panostaa natiivimainoksiin! Esimerkki natiivimainoksista on Facebook-mainos, jossa julkaisu näkyy käyttäjän aikajanalla. Koska mainos näyttää samalta kuin muutkin julkaisut, sitä ei pidetä niin pahana kuin perinteisestä mainontaa ja julkaisua klikataan helpommin kuin vaikka netissä näkyvää banneria.
Sisältömarkkinointi entistä tärkeämpää
Sisältömarkkinoinnin rooli kasvoi vuonna 2015 varsinkin Googlen algoritmipäivityksen vuoksi, joka teki hyvästä sisällöstä vieläkin tärkeämpää.
Ennuste on, että tänä vuonna markkinoijat tulevat käyttämään 3D-videota ja virtuaalitodellisuutta sisällön tuottamisessa.
Interaktiivinen sisältö kiinnostaa
Ihmiset haluavat edelleen laadukasta sisältöä, mutta tarvitaan myös muuta sisältöä tekstien ja edellä käsiteltyjen videoiden lisäksi. Sovellukset, laskimet, testit ja muu interaktiivinen sisältö tulee olemaan entistä suositumpaa tänä vuonna!
Twitter kasvaa
Twitterillä on ollut pari vaikeampaa vuotta, mutta ennuste on, että tänä vuonna Twitterin käyttäjämäärä tulee kasvamaan.
Markkinoijille tämä tarkoittaa sitä, että Twitter on entistäkin houkuttelevampi palvelu. Twitterissä, kuten ei muissakaan sosiaalisen median palveluissa pelkät mainokset riitä, vaan täytyy saada yleisö osallistumaan.
Myös asiakaspalvelua on nykyään helpompi hoitaa Twitterin kautta, koska lähetettävien yksityisviestien merkkimäärä on 10 000 entisen 140 merkin sijaan.
Käyttäjäkokemus tärkeämpää
Googlen algoritmissa käyttäjäkokemus on tärkeässä asemassa.
Käyttäjäkokemuksen merkitys tulee vain kasvamaan tänä vuonna, joten on todella tärkeää, että kotisivusi ovat hyvin suunnitellut.
Hakukoneoptimointi on aina tärkeää
Trendejä tulee ja menee, mutta yksi on pysyvää. Hakukoneoptimointi oli tärkeää vuonna 2015 ja se on vieläkin tärkeämpää vuonna 2016 Googlen algoritmeista johtuen.
Jos haluat jatkossakin saada orgaanisten hakutulosten kautta kävijöitä kotisivuillesi, tilaa meiltä hakukoneoptimointi!
—
Mitä tahansa tulevaisuus tuokaan mukanaan, digitaalinen markkinointi jatkaa kasvuaan! Lue jatkossakin meidän blogiamme ja pidämme sinut ajan tasalla uusista käänteistä.
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.