Lue tämä ennen kuin perustat kotisivut
Oletko suunnitellut avaavasi kotisivut itsellesi tai yrityksellesi? Lue ensin tämä artikkeli.
Ennen kuin luot itsellesi kotisivut tai tilaat sellaiset ammattilaiselta, sinun täytyy päättää seuraavat asiat:
Tavoite
Mikä on kotisivujesi tavoite? Onko se näkyvyyden lisääminen, myyminen vai jokin muu?
Ennen kotisivujen suunnittelua täytyy tietää, mikä on tavoite. Ilman selkeää tavoitetta on mahdotonta aloittaa kotisivujen suunnittelu.
Mistä palvelintila?
Webhotelli vai oma palvelin? Pienyrityksille webhotelli on oikea ratkaisu, isompaa liikennettä varten on hyvä olla oma palvelin. Kun tilaat kotisivut meiltä, tilaamme tarvitsemasi palvelintilan puolestasi. Myös meiltä saat haluamasi palvelintilan.
Domain?
Mikä on tulevan kotisivusi osoite? Tarkista Viestintäviraston sivuilta, onko haluamasi domain vapaana. Varaamme haluamasi domainin sinulle!
Hyvä domain-nimi on sellainen, joka jää mieleen. Jos onnistut löytämään vapaan domainin, jossa on yrityksesi toimialaan liittyvä avainsana, vielä parempi!
Mikä julkaisujärjestelmä?
WordPress, Joomla, Drupal vai jokin muu? Meidän suosituksemme on WordPress. Se on erittäin helppo käyttää, joten voit myös itse lisätä sisältöä kotisivuillesi. Katso kotisivuesimerkkejämme, ja tilaa WordPress-kotisivut!
Jos tilaat kotisivut meiltä, saat meiltä WordPress-ohjeet sekä ohjeita hakukoneystävälliseen sisällöntuottamiseen. Koulutamme myös tarvittaessa WordPressin käyttämisessä.
Kohderyhmä?
Ennen kuin lähdet suunnittelemaan sivuston ulkoasua tai avainsanoja, tulee tietää kohderyhmä, jota tavoittelet.
Mikä on kohderyhmäsi ja mitä tietoa he etsivät? Mitä tarkemmin saat rajattua kohderyhmäsi, sitä parempi.
Sivuston ulkoasu
Kohderyhmän päättämisen jälkeen voit lähteä suunnittelemaan sivustosi ulkoasua. Sivuston ulkoasun pitää miellyttää kohderyhmääsi, sillä he ovat potentiaalisimpia asiakkaitasi.
Voit tutkia kilpailjoidesi sivustoja ja katsoa mistä pidät niissä ja mistä et pidä.
Muista responsiivisuus, kun suunnittelet kotisivuja, koska nykyään mobiililaitteilla selataan enemmän nettiä kuin pöytäkoneilla.
Responsiivinen ulkoasu kotisivuilla tarkoittaa sitä, että sivusto skaalautuu automaattisesti käytettävän laitteen mukaan eli tuli verkkovierailija sivustollesi millä tahansa laitteella, hän näkee aina sisällön joutumatta zoomailemaan sivujasi.
Etusivu on kotisivujesi tärkein sivu. Etusivulta tulee olla linkki kaikkiin tärkeimpiin sisältöihin. Etusivulta tulee löytyä vähintään seuraavat asiat:
- Logo
- Yrityksen nimi
- Footer-teksti
- Navigaatiopalkki
- Kuvaus yrityksestä ja tarjotuista palveluista
Avainsanat
Käytä samoja sanoja, joilla palveluitasi haetaan internetistä. Me selvitämme parhaat avainsanat juuri sinun yrityksellesi tekemällä avainsanatutkimuksen.
Sisältö?
Löytyykö sinulta vanhaa sisältöä, jota muokkaat vai aloitatko puhtaalta pöydältä? Sisällössä pitää muistaa käyttää avainsanatutkimuksessa löytyneitä parhaita avainsanoja. Lue lisää sisällön hakukoneoptimoinnista.
Kirjoita tuoretta ja uniikkia sisältöä, joka liittyy tuotteisiisi ja palveluihisi. Älä kopioi tekstiä muiden sivuilta!
Kuinka monta pääsivua tarvitset kotisivuillesi? Mieti, mitä asiakkaasi haluavat tietää yrityksestäsi ja tuotteistasi. Kirjoita kotisivuillesi sellaista tietoa, jota potentiaaliset asiakkaasi etsivät.
Suosittelemme sinua kirjoittamaan blogia tai vähintäänkin julkaisemaan tiedotteita uusista tuotteistasi, palveluistasi ja tapahtumistasi.
Navigaatio
Jos sivulla navigoiminen on hankalaa, verkkovierailija ei välttämättä enää koskaan palaa takaisin sivuillesi. Tästä syystä sivuston navigaation tulee olla selkeä. Kolmella klikkauksella pitää päästä mille tahansa sivulle.
Lisää myös sivukartta eli sitemap sivuillesi, jotta hakukonerobottien on mahdollisimman helppo indeksoida sivusi.
Budjetti
Mikä on budjetti, jonka sijoitat kotisivuihisi? Muista, että tämä on investointi, joka antaa kasvot koko yrityksellesi!
Saat meiltä arvion kotisivuprojektisi hinnasta täyttämällä tiedot kotisivujen hintalaskuriin. Lähetä laskurin tiedot meille ja olemme sinuun yhteydessä.
Kuka päivittää sivuja?
Et varmasti halua luoda staattisia kotisivuja, joita ei koskaan päivitetä. Staattiset sivut eivät palvele ketään. Sivut tarvitsevat uutta sisältöä ja säännöllistä päivitystä vanhoihin sisältöihin.
Päivitätkö itse sivujasi? Lisäätkö sivuihisi sisällöt ja ratkot tekniset ongelmat itse? Tilaa meiltä ylläpito kotisivuillesi ja pidämme sivustosi kunnossa, eikä sinun tarvitse huolehtia mistään.
Miten ihmiset löytävät sivuillesi?
Hyvät kotisivut eivät pelkästään riitä, vaan sivuillesi täytyy myös saada kävijöitä. Onko sinulla suunnitelma tähän? Sosiaalinen media, Google vaiko kenties puskaradio?
Useimmat verkkokaupat eivät menesty juuri siitä syystä, että potentiaaliset asiakkaat eivät löydä kyseistä verkkokauppaa. Markkinointia on tehtävä, jotta luot nimeä ja online-näkyvyyttä verkkokaupallesi tai kotisivuillesi.
Sosiaalisesta mediasta voit saada kävijöitä sivuillesi julkaisemalla hyvää ja mielenkiintoista sisältöä. Käytä niitä sosiaalisen median palveluita, joissa kohderyhmäsi on.
Meiltä voit ostaa sosiaalisen median mainontaa, jos haluat esimerkiksi tapahtumallesi tai tuotteellesi näkyvyyttä Facebookissa.
Jos sinulla ei vielä ole Facebook-sivuja, voit luoda ne tämän ohjeen avulla.
Hakukoneoptimointi
Hakukoneoptimointi parantaa näkyvyyttäsi Googlessa ja muissa hakukoneissa, jolloin saat enemmän kävijöitä sivuillesi.
Voit lukea lisää hakukoneoptimoinnista blogistamme tai tilata meiltä hakukoneoptimoinnin.
Verkkokauppa
Tuleeko kotisivujesi yhteyteen verkkokauppa? Jos tulee, niin mikä verkkokauppa-alusta?
Meillä on kokemusta monista eri verkkokauppa-alustoista, ja voimme auttaa sinua valitsemaan oikean juuri oikean alustan Sinun yrityksellesi.
Lue lisää verkkokaupoista ja verkkokauppojen hakukoneoptimoinnista.
Yhteenveto
Kotisivut ovat iso asia yrittäjälle. Moni yrittäjä kokee olevansa oikea yrittäjä vasta silloin, kun hänen tarjoamansa palvelut ja tuotteet löytyvät netistä, omilta kotisivuiltansa.
Tilaa meiltä hakukoneystävälliset ja responsiiviset kotisivut, ja luomme sinulle juuri sinun ja yrityksesi tarpeisiin sopivat laadukkaat kotisivut.
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.