Näin saat lisää seuraajia sosiaalisessa mediassa
Some-markkinointi ilman mainoseuroja onnistuu vain jos yritykselläsi on tarpeeksi seuraajia. Mitä enemmän seuraajia, sitä isommalle ryhmälle viestisi näkyy. Tässä artikkelissa kerromme keinoista, joilla saat lisää seuraajia sosiaalisessa mediassa.
Ota sosiaalinen media haltuun näillä ohjeilla!
Aseta tavoitteet
Laadi yrityksellesi sosiaalisen median strategia, josta käy mm. ilmi yrityksen tavoitteet sosiaalisessa mediassa, missä some-kanavissa ollaan, kuka päivittää jne.
Tavoitteesi voi yksinkertaisimmillaan olla vain uusien seuraajien saaminen, mutta sen ei pitäisi olla koko tavoite. Lopputavoite voi olla myynnin lisääminen, asiakaspalvelun parantaminen, brändin vahvistaminen tai asiakasuskollisuuden parantaminen.
Valitse myös pienemmät välitavoitteet kohti lopullista tavoitettasi.
Valitse oikeat kanavat yrityksellesi
Sosiaalisen median palveluita on paljon. Et millään ehdi päivittelemään niitä kaikkia, joten valitse yrityksellesi sopivimmat. Suosituimpia ovat mm. Facebook, TikTok, X, Pinterest, SlideShare, Snapchat, LinkedIn, YouTube ja Instagram.
Mitä sosiaalisen median palveluja potentiaaliset asiakkaasi käyttävät? Valitse käyttämäsi palvelut sen mukaan.
Sisältö
Julkaise kaikissa some-kanavissa uniikkia sisältöä, joka tuottaa arvoa seuraajillesi.
Älä kuitenkaan julkaise samaa sisältöä kaikissa, vaan tarjoa eri kanavissa hieman toisistaan eroavia viestejä riippuen kohderyhmästä ja kanavasta.
Muista myös, että eri julkaisutyyppi toimii eri kanavissa. Esimerkiksi Facebookissa ja X:ssä kuvan liittäminen julkaisuun lisää klikkausten määrää. Video toimii tehokkaasti monessakin palvelussa.
Lue lisää: Optimaaliset kuvakoot sosiaaliseen mediaan
Julkaise usein
Sosiaalinen media on täynnä julkaisuja, joten muista julkaista tarpeeksi usein, jotta annat seuraajillesi mahdollisuuden jakaa viestiäsi ja pysyt ihmisten mielissä.
Mikä sitten on tarpeeksi usein? Se riippuu täysin yrityksestäsi, toimialastasi ja seuraajistasi.
Sosiaalisen median palveluissa on tarjolla paljon dataa, joten muista analysoida sitä ja tuloksesi paranevat huomattavasti. Mihin aikaan kannattaa julkaista? Kuva, video, infograafi vai pelkkä teksti? Selvitä, mikä toimii parhaiten.
Vastaa nopeasti
Sosiaalisessa mediassa ihmiset esittävät kysymyksiä yrityksille. Monille yrityksille tuleekin asiakaspalaute yhä enemmän sosiaalisen median kautta.
Verkossa asioiden on tapahduttava nopeasti! Jos joku julkaisee kysymyksen esimerkiksi Facebook-sivusi seinällä, on siihen vastattava 24 tunnin sisällä, mieluummin nopeammin.
Muista vastata kaikille ja ole aina asiallinen, älä provosoidu.
Mainostaminen
Mainostaminen on helppo tapa saada lisää tykkääjiä sosiaalisessa mediassa. Mainostaminen on myös suhteellisen halpaa, jos sen tekee oikein. Voit tilata meiltä sosiaalisen median mainonnan ja optimoimme mainoskampanjasi.
Tiesitkö muuten, että kaikki tykkääjäsi Facebookissa eivät näe julkaisujasi? Lue koko juttu täältä.
Lisää sosiaalisen median jakonapit sivuillesi
Hyvä tapa saada lisää tykkääjiä sosiaalisessa mediassa on lisätä jakonapit kotisivuillesi.
Jos lähetät uutiskirjeitä, lisää sosiaalisen median jakonapit myös niihin, jolloin saat kanavoitua uutiskirjeen tilaajistasi uusia seuraajia sosiaaliseen mediaan.
Käytä oikeita häshtägejä
Esimerkiksi X:ssä kannattaa miettiä häshtägit eli aihetunnisteet todella tarkkaan. Käytä sellaisia aihetunnisteita, jotka ovat suosittuja alallasi sekä yhdistetään yritykseesi.
Aihetunnisteita käytetään, jotta aiheesta kiinnostuneet ihmiset löytävät julkaisusi.
Jos suunnittelet pitäväsi kilpailun, tee sillekin oma häshtäg. Esimerkiksi #OmaYritysKilpailu2024.
Lisää seuraajia sosiaalisessa mediassa
- Laadi sosiaalisen median strategia.
- Valitse oikeat sosiaalisen median palvelut juuri sinun yrityksellesi, älä yritä olla kaikissa mukana.
- Julkaise usein, mutta muista, että sisällön tarvitsee tuottaa arvoa seuraajillesi.
- Vastaa nopeasti saamiisi viesteihin, koska verkossa kaikki tapahtuu nopeasti.
- Lisää sosiaalisen median palveluiden jakonapit kotisivuillesi ja sähköposteihin.
- Mainostaminen sosiaalisessa mediassa on suhteellisen halpaa ja todella tehokasta, jos sen tekee oikein.
- Käytä oikeita aihetunnisteita, joilla saavutat suuremman yleisön julkaisuillesi.
Ota yhteyttä ja suunnittelemme some-mainonnan yrityksellesi!
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.