Milloin kotisivut tulisi uusia? — Sivustouudistuksen yleisimmät syyt
Kotisivut ovat tärkeä osa yrityksesi markkinointia, itse asiassa kotisivut ovat kaiken digitaalisen markkinoinnin keskus. Se paikka, johon liikennettä ajetaan sosiaalisesta mediasta ja erilaisista mainoksista, kuten Google-mainoksista. Kävijöitä tuodaan kotisivuille myös perinteisen markkinoinnin keinoin esimerkiksi käyntikorttien, lehtimainonnan sekä esitteiden avulla.
Nykyään ei riitä pelkkä käyntikorttisivu, josta löytyy vain yrityksesi yhteystiedot. Potentiaaliset asiakkaat haluavat tietää sinusta, yrityksestäsi ja palveluistasi enemmän!
Kurkkaa Sitrusmedia.fi sivustoltamme tekemiämme WordPress-kotisivuja ja WooCommerce-verkkokauppoja.
Kuinka usein kotisivut tulisi uudistaa tai päivittää?
Aloitetaan sillä, että miksi kotisivuja tulisi ylipäätään päivittää. Kotisivuja tulisi päivittää ja uudistaa, jotta sivut pysyvät ajantasaisina, luotettavina, turvallisina ja nopeana.
Jos edes kysyt itseltäsi, milloin kotisivusi tulisi uusia, on todennäköisesti kotisivu-uudistuksen aika jo ovella.
Usein kuulee, että kotisivut tulisi uudistaa 2-5 vuoden välein, mutta se riippuu täysin siitä, millaiset kotisivut on alunperin rakennettu ja miten niitä on ylläpidetty ja sisältöjä muokattu. Esimerkiksi tämä hakukonemestarit.fi-sivusto on alunperin julkaistu vuonna 2015, ja sivustolle tehty täysi uudistus jo heti seuraavana vuonna. Kolmas versio tästä sivustosta on avattu vuonna 2019 ja nyt pari vuotta myöhemmin sivut olisivat taas uudistuksen tarpeessa.
Lue lisää: WordPress-kotisivujen ylläpito
Yleisimmät syyt, miksi kotisivut uudistetaan
Tässä on muutamia yleisimpiä syitä, jonka vuoksi kotisivut uudistetaan
- Vanhentunut teknologia
- Huono hakukonenäkyvyys
- Liian vähän yhteydenottoja
- Imagosyyt tai uudistunut brändi
Vanhentunut teknologia
Jos kotisivusi ovat tehty vanhalla teknologialla, eikä niitä pysty päivittämään, on aika uudistaa kotisivut. Päivittämättömällä teknologialla tehdyt kotisivut ovat todennäköisesti tietoturvariski sekä ne sisältävät yrityksestäsi sellaista tietoa, jota ei enää pitäisi olla näkyvillä.
Vanhentuneeseen teknologiaan liittyen tärkeä asia on kotisivujen responsiivisuus. Nykyään yli puolet kaikista sivukävijöistä tulee mobiililaitteiden kautta, jonka vuoksi kotisivujen on oltava responsiiviset eli niiden on skaalauduttava käytettävän laitteen näyttökoon mukaisesti ilman, että käyttäjä joutuu zoomailemaan.
Ei-responsiviset sivut, huono navigointi ja vanhat sisällöt johtavat huonoon käyttäjäkokemukseen. Uusia kotisivuja luodessa kannattaa ottaa käyttäjäkokemus ja sivuston sisällöt erityiseen huomioon.
Lue lisää: Käyttäjäkokemuksen parantaminen verkkosivustolla
Vuosien varrella olemme uudistaneet myös sellaisia kotisivuja, jotka ovat hakkeroitu, eikä asiakkaalla ollut enää pääsyä kotisivuille tai varmuuskopiota vanhoista sivuista.
Yksi yleisimmistä syistä kotisivujen uudistamiseen on hidas latausaika. Kukaan ei pidä hitaasti latautuvista verkkosivuista — eivät käyttäjät, eikä Google.
Vanhentunut teknologia halutaan korvata uudella, koska sivuja halutaan pystyä muokkaamaan helpommin. Tästä syystä WordPress-kotisivut ovat hyvä valinta, ja usein asiakkaat pyytävät juuri WordPress-kotisivuja niiden helppokäyttöisyyden vuoksi.
Vanhojen kotisivujen yleisilme ja sitä kautta ensivaikutelma sivukävijöille on uudistamistarpeessa olevilla kotisivuilla usein tunkkainen. Tästä syystä bounce rate eli välitön poistumisprosentti on korkea.
Lue lisää: Mikä on välitön poistumisprosentti ja miten pienentää sitä?
Huono hakukonenäkyvyys
Vanhat kotisivut on saatettu unohtaa päivittää, mikä johtaa usein huonontuneeseen hakukonenäkyvyyteen. Eli yksi yleisimmistä syistä kotisivujen uudistamiselle on halu parantaa näkyvyyttä hakukoneissa.
Huonon hakukonenäkyvyyden takia vanhoilla kotisivuilla on alhainen kävijämäärä. Tästä syystä uusien kotisivujen suunnittelussa tulee ottaa hakukoneoptimointi huomioon.
Lue lisää: Täydellisten metatietojen kirjoittaminen hakukoneoptimointia varten
Liian vähän yhteydenottoja
Jos vanhojen kotisivujen kautta ei tule yhteydenottoja tai myyntiä — mikä sitten tavoitteena onkaan — on kotisivu-uudistuksen paikka.
Kotisivujen tärkein tehtävä on antaa potentiaalisille asiakkaille lisätietoja yrityksestäsi, palveluistasi ja tuotteistasi. Jos et siis saa kotisivujen kautta myyntiä, kannattaa sivut uudistaa olipa ne tehty milloin tahansa.
Lue lisää: Uusien kotisivujen hinta?
Imagosyyt tai uudistunut brändi
Yrityksen brändi on uudistunut, joten myös verkkosivujen tyyli pitää päivittää samanlaiseksi. Kun mietit kotisivujen uudistamista, kannattaa kotisivuilla käyttää samoja värejä kuin kaikessa muussakin yrityksesi viestinnässä ja esimerkiksi logossa.
Kotisivujen uudistaminen tai ainakin päivitys voi olla paikallaan, kun yrityksen palvelut ovat muuttuneet tai uuden palvelun myötä yritykselle on tullut täysin uusi kohderyhmä. Tällöin vanhojen sivujen ulkoasu ja sisällöt eivät välttämättä enää palvele tätä uutta kohderyhmää.
Imagosyihin lasketaan myös syy, jossa kotisivut uusitaan, koska kilpailija tai kilpailijat ovat uusineet kotisivunsa. Digitaalinen markkinointi on siitä hienoa, että pienikin yritys voi laittaa isommilleen kampoihin, mutta tällöin erityisesti kotisivujen tulee olla kunnossa.
Viimeisin, mutta ei vähäisin syy kotisivujen uusimiseen on se, jos et enää halua tai kehtaa näyttää yrityksesi kotisivuja esimerkiksi asiakkaillesi tai tuttavillesi.
Yhteenveto
Kotisivut ovat tärkeä osa yrityksen markkinointia. Tästä syystä kotisivujen tulee olla ammattimaiset, brändisi tyylin mukaiset ja ennen kaikkea sellaiset, että saat yhteydenottoja kotisivujen kautta.
Yleisimmät syyt kotisivujen uusimiseen liittyvät vanhentuneeseen teknologiaan, huonoon hakukonenäkyvyyteen, vähäiseen liidimäärään ja imagosyihin.
Olivatpa kotisivusi uudistustarpeessa mistä tahansa syystä, voit aina olla meihin yhteydessä ja pyytää tarjouksen uusista, responsiivisista kotisivuista.
Lue lisää: Vanhojen kotisivujen päivittäminen ja kotisivujen uusiminen
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.