Kotisivujen hinta?
Yksi yleisimmin meiltä kysytty asia on se, mitä kotisivut maksavat tai mikä on WordPress-kotisivujen hinta.
Oletko sinäkin ostamassa uusia kotisivuja ja haluaisit tietää, paljonko kotisivut maksavat vuonna 2024? Tässä artikkelissa käsittelemme niitä asioita, joista kotisivujen hinta muodostuu.
Haluatko saada nopean arvion kotisivujen hinnasta? Kokeile kotisivujen hintalaskuriamme, ja saat nopean hinta-arvion kotisivujen tai verkkokaupan hinnasta.
Mistä kotisivujen hinta koostuu?
Haluatko tietää, kuinka paljon kotisivut maksavat pienyritykselle? Kotisivujen hinta koostuu esimerkiksi näistä asioista:
- Sivujen tarkoitus ja kohderyhmä
- Responsiivisuus
- Pää- ja alasivujen määrä
- Sisällöntuotanto
- Logosuunnittelu
- Graafisen suunnittelun määrä
- Hakukoneoptimointi
- Toiminnallisuuksien määrä
- Kieliversiot
- Blogi
- Evästesuostumuskysely
- Palvelintila ja domain
- Sähköpostit
- SSL-sertifikaatti
- Ylläpito
- Käyttöohjeet tai käyttökoulutus
- Kilpailija-analyysi
- Kohderyhmäanalyysi
- Käyttäjätestit
- Tekijä, kokemus ja kulurakenne
Mikä on kotisivujesi tarkoitus? Onko se näkyvyyden lisääminen, yhteydenotot vai jokin muu? Ennen kotisivujen suunnittelua täytyy tietää, mikä on kotisivujen tavoite. Ilman selkeää tavoitetta on mahdotonta aloittaa kotisivujen suunnittelu. Mieti myös kotisivujesi kohderyhmä mahdollisimman tarkkaan, jotta tiedetään, kenelle sivut suunnitellaan. Jos haluat nähdä tekemiämme kotisivuja, niin kurkkaa Sitrusmedia.fi sivustoltamme referenssit WordPress-kotisivuista.
Kaikkien kotisivujen tulisi olla responsiivisia eli sivujen tulisi skaalautua käytettävän laitteen näytön koon mukaisesti. Edelleen näkee uusia kotisivuja, jotka eivät ole responsiivisia vaikka kaikesta liikenteestä noin puolet tehdään mobiililaitteilla. Pidä siis huoli, että kotisivusi ovat responsiiviset!
Monet kotisivujen tekijät hinnoittelevat kotisivut sivumäärän mukaisesti – varsinkin, jos sisällöntuotanto eli kotisivujen tekstit, kuvat ja muu sisältö tulevat kotisivujen tekijältä. Kotisivujen tarkkaa hintaa varten voit antaa meille tiedon siitä, että haluatko itse tuottaa kotisivujesi tekstit ja kuvat vai tuotammeko me ne. Kotisivujen sivukartta eli kotisivuille tulevat sivut ja niiden nimet on joka tapauksessa hyvä miettiä aina etukäteen. Tämä helpottaa kotisivujen sisältöjen luomista.
Kotisivujen yhteydessä on monesti mahdollista tilata samalta tekijältä myös logosuunnittelu. Vanhaa logoa voidaan freesata tai vaihtoehtoisesti luoda täysin uusi logo. Meiltä voit tilata logosuunnittelun joko kotisivujen yhteydessä tai erikseen.
Kotisivujen hintaan vaikuttaa myös se, onko yritykselläsi olemassa valmista graafista ohjeistoa vai tuotetaanko brändi-ilme täysin alusta. Tarvittavan graafisen suunnittelun määrä on siis hyvä tietää ennen tarjouksen pyytämistä kotisivuista.
Kotisivuja rakennettaessa kannattaa miettiä sitä, miten potentiaaliset asiakkaat löytäisivät kotisivut mahdollisimman hyvin. Hakukoneet ja Google etenkin ovat tärkeä liikenteen lähde kotisivujen kävijöissä. Hakukoneoptimointia ovat kaikki ne toimet, jotka pyrkivät parantamaan kotisivujen näkyvyyttä Googlen ja muiden hakukoneiden hakutuloksissa. Hakukoneoptimoinnin avulla on mahdollista saada hakukoneista orgaanisia eli ilmaisia kävijöitä. Toinen vaihtoehto on tehdä Google-mainontaa Google Ads -palvelun kautta. Joku suunnitelma kotisivujen kävijämäärän kasvattamiseksi tulee joka tapauksessa olla, koska kotisivut ilman kävijöitä ovat melko arvottomat.
Kotisivujen hintaan vaikuttaa myös kotisivujen toiminnallisuuksien määrä. Haluatko kotisivuillesi esimerkiksi yhteydenottolomakkeen, kuvagallerian, sosiaalisen median jakopainikkeet tai aikajanan, Google Analytics -kävijäseurannan tai Facebookin pikselin? Jokainen noista asioista voi hieman nostaa kotisivujen hintaa.
Haluatko kotisivujesi toimivan usealla eri kielellä? Silloin pyydä kotisivujen tarjouspyynnössä hinta kieliversioille. Kotisivujen hintaa nostaa entisestään se, jos myös käännettävät tekstit tulevat kotisivujen tekijältä.
Jokaisen yrityksen tulisi kirjoittaa blogia kotisivuillaan! Blogin avulla saat lisää kävijöitä kotisivuillesi. Itse asiassa yritykset, jotka kirjoittavat blogia, saavat 55% enemmän kävijöitä sivuilleen kuin yritykset, jotka eivät kirjoita blogia. Blogi on helppo lisätä WordPress-kotisivujen yhteyteen, eikä siitä pitäisi tulla ainakaan paljoa lisähintaa.
Evästesuostumuskysely on teknisesti helppo toteuttaa. Tietosuojaselostetta varten kannattaa kuitenkin käyttää aikaa ja suunnitella seloste kuvaamaan mahdollisimman tarkasti niitä asioita, mitä varten evästeet on kotisivuilla päällä.
Kotisivuja varten tarvitaan myös palvelintila, joka tarkoittaa pienille kotisivuille webhotellia. Tarkista, kuuluuko kotisivujen hintaan webhotelli, domain, SSL-sertifikaatti ja sähköpostit yrityksesi domainin päätteellä. Useimmiten näistä asioista joutuu maksamaan kotisivujen hinnan lisäksi pienen kuukausimaksun.
Kotisivujen tarjouksessa saattaa olla mainittu myös ylläpitopalvelut. Kotisivujen ylläpito voi kuulua kotisivujen hintaan tai sen voi tilata erikseen.
Lue lisää: Mitä palveluita kotisivujen ylläpitoon voi kuulua?
Kotisivujen hintaan vaikuttaa myös se, kuuluuko kotisivujen hintaan käyttöohjeita tai käyttökoulutusta. Meiltä voit tilata WordPress-käyttöohjeet tai WordPress-koulutuksen niin kotisivujen oston yhteydessä kuin myös erillisenä palveluna.
Kilpailija-analyysin tavoitteena on tutkia pahimpien kilpailijoidesi kotisivut, jotta omista kotisivuistasi voitaisiin tehdä paremmat! Kilpailija-analyysin avulla löytyy myös kilpailijoidesi kotisivuille osoittavat linkit, joita voimme käyttää parantaaksemme kotisivujesi hakukoneoptimoinnin tasoa. Kilpailija-analyysi on siis lisäpalvelu, joka kasvattaa kotisivujen hintaa, mutta sen avulla saat myös paljon hyödyllistä tietoa!
Kohderyhmäanalyysin avulla varmistat, että kotisivujesi sisältö on kohdistettu juuri sinun asiakkaisiisi. Kotisivujen ulkoasun ja niiden sisällön tulisikin siis puhutella kohderyhmääsi. Se, mikä toimii toiselle kohderyhmälle, ei välttämättä toimi ollenkaan toiselle.
Käyttäjätestit auttavat testaamaan kotisivujen toiminnallisuuksia siten, että jokainen kotisivujen kävijä osaa varmasti toteuttaa tarvittavat toimenpiteet; tällöin esimerkiksi yhteydenotto on tehty riittävän helpoksi. Käyttäjätestien avulla on mahdollista optimoida kotisivuistasi entistä paremmin konvertoituvat.
Kotisivujen hintahaarukka
Halvimmillaan kotisivujen hinta alkaa nollasta eurosta, jos teet kotisivut itse. Isommilla mainostoimistoilla WordPress-kotisivujen hinnat ovat noin 5000 – 10 000 euron luokkaa. Hintahaarukka on siis melkoisen iso.
Kotisivujen hintaan vaikuttaa siis olennaisesti se, keneltä kotisivut tilaat ja kuinka kokenut tekijä on kyseessä. Yleensä kotisivujen hinnat kasvavat tekijän kokemuksen mukaan. Alussa yksinyrittäjä voi myydä kotisivuja edullisesti, mutta kulurakenteen kasvaessa myös hinnat nousevat.
Olemme pieni ja ketterä kahden henkilön mainostoimisto, joten meillä et joudu maksamaan projektipäälliköiden ja muiden eri tason johtajien palkkoja. Asiakkaamme ovatkin olleet tyytyväisiä siihen, että he saavat suoraan puhua kotisivujen tekijän kanssa ilman välikäsiä. Alhaisen kulurakenteemme myötä pystymme tarjoamaan WordPress-kotisivujen suunnittelun ja toteutuksen kilpailukykyiseen hintaan. Meillä WordPress-kotisivujen hinta alkaa noin 650 eurosta.
Mikä on kotisivujesi arvo?
Kotisivujen tulee luoda arvoa yrityksellesi. On se sitten parantunut tietoisuus, yhteydenotot tai suorat myynnit, niin joka tapauksessa kotisivujen tulee luoda yrityksellesi jotain arvoa.
Älä siis ajattele kotisivuja pelkästään kuluna. Ajattele kotisivuja ennen kaikkea investointina yrityksesi tulevaisuutta ja kasvua ajatellen – mikäli kotisivut on tehty kunnolla, tämä investointi vaikuttaa liikevaihtoosi maksaen itsensä takaisin moninkertaisesti!
Jos teet kotisivut itse ilmaiseksi, ja yhteydenotot jäävät olemattomiksi, kuinka paljon olet tällöin todellisuudessa säästänyt tekemällä kotisivut itse? Älä siis säästä väärässä paikassa, vaan ulkoista kotisivujen suunnittelu ja toteutus ammattilaiselle! Tällöin voit keskittyä muihin liiketoimintaasi kasvattaviin asioihin.
Kotisivujen hintalaskurilla saat kotisivullesi nopean hinta-arvion. Lähetä hinta-arvio meille ja olemme sinuun yhteydessä!
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.