Haluatko enemmän myyntiä hakukoneoptimoinnin avulla?
Kylmä totuus on se, että korkeimmilla sijoilla Googlen hakutuloksissa olevat yritykset ovat menestyneimpiä yrityksiä.
Miten vaikuttaa Googlen sijoituksiin? Siihen on kaksi vaihtoehtoa: Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta.
Hakukoneoptimointi tarkoittaa kaikkia niitä toimia, joilla sivustosta tehdään hakukoneystävälliset, jotta hakukoneet nostaisivat sivuston mahdollisimman korkealle luonnollisissa hakutuloksissa.
Hakusanamainonta on maksullista mainostamista, jota tehdään Google AdWords- eli nykyiseltä nimeltään Google Ads -palvelua käyttäen.
Asiakas aloittaa Googlesta
Kun etsimme tietoa jostain tuotteesta tai palvelusta, suuntaamme Googleen – tai ainakin 96 % suomalaisten nettihauista toteutetaan Googlea käyttäen. Tilastokeskuksen mukaan viimeisten kolmen kuukauden aikana 16–89-vuotiaista suomalaisista 90 prosenttia käyttää internetiä. Heistä noin puolet on ostanut tai tilannut jotain verkon kautta viimeisten kolmen kuukauden aikana.
Haluat siis, että tuotteesi ja palvelusi löytyvät mahdollisimman korkealta hakutulossivulta, jotta saat mahdollisimman paljon kiinnostuneita kävijöitä sivuillesi.
Mitä on hakukoneoptimointi?
Hakukoneoptimointi voidaan jakaa kolmeen isompaan kokonaisuuteen: maine, sisältö ja tekniikka.
Maineen alle kuuluvat page authority eli PA (yksittäisen sivun ranking) ja domain authority eli DA (koko domainin arvostus). Sivustoasi arvioidaan esimerkiksi seuraavilla perusteilla: sivustolle osoittavat linkit ja niiden arvostus, domainin ikä, CTR eli klikkausprosentti ja niin edelleen. Kaikki linkit eivät siis ole samanarvoisia, vaan parhaita linkkejä ovat ne, jotka tulevat sivuilta, joilla on korkea domain authority.
Sanotaan, että sisältö on kuningas. Ja näinhän se on. Sinun tulee luoda uniikkia sisältöä, josta kävijät saavat hyötyä. Sisältöön kuuluvat myös olennaisena osana avainsanat. Sisältö tulee kirjoittaa niin, että se on mahdollisimman hyvin löydettävissä. Sinun tulee siis puhua samaa kieltä kuin potentiaaliset asiakkaasi. Hakukoneoptimoinnin ensimmäinen vaihe onkin tehdä avainsana-analyysi. Myös meta-kuvaukset ja meta-otsikot, sanojen määrä ja sijoittelu sekä sosiaalisen median jaot vaikuttavat sisältöön.
Lue lisää: Täydellisten metatietojen kirjoittaminen hakukoneoptimointia varten
Viimeisenä muttei vähäisimpänä kolmesta isosta osiosta on tekniikka. Nettisivuilla tulee olla selkeä rakenne, jotta navigointi on helppoa niin kävijöille kuin Googlen robotillekin. Sivuston täytyy olla nopea ja responsiivinen sekä koodin tulee olla mahdollisimman puhdasta.
Hakukoneoptimoinnin parhaat keinot vuonna 2020
Hakukoneoptimoinnin trendejä vuonna 2020 ovat esimerkiksi:
- Sisältömarkkinointi
- Linkit
- Mobiili-optimointi
- Verkkosivujen turvallisuus
Sisältömarkkinoinnin tavoite on tuottaa mielenkiintoista sisältöä, jota ihmiset haluavat kuluttaa. Kyseessä on markkinoinnin keino, jossa ihmistä ei keskeytetä kuten perinteisessä markkinoinnissa. Asiakas lukee artikkelisi, katsoo videosi tai kuviasi, kun hänelle itselleen sopii. Parasta on, että hän voi jakaa materiaalin muille ja näin suositella sinua ja palveluitasi!
Sisältömarkkinoija informoi ja auttaa potentiaalisia asiakkaita. Kun ostaminen tulee ajankohtaiseksi, on sisältömarkkinoija todennäköisesti asiakkaan mielessä ensimmäisenä.
Lue lisää: Digitaalisen ja perinteisen markkinoinnin erot
Parhaat linkit ovat sellaisia, jotka tulevat sivuillesi arvostetusta domainista, eli sellaisesta, jonka domain authority -lukema on korkea. Myöskään sisäisiä linkkejä ei kannata unohtaa, vaan muista linkittää tärkeimpiin sisältöihisi.
Ovatko verkkosivusi mobiili-optimoidut? Tilastokeskuksen mukaan 80 % suomalaisista käyttää internetiä matkapuhelimellaan. Tämän lisäksi 53,8 % kaikesta nettiliikenteestä tulee nykyään mobiililaitteilla.
Viimeistään nyt siis kaikkien nettisivujen tulisi olla mobiili-optimoidut eli responsiiviset kotisivut!
Verkkosivujen turvallisuus on pakollinen asia, jota ei voi enää ohittaa. Sivuston turvallisuus ei ole suoraan hakukoneoptimointia, mutta turvallisuus vaikuttaa kuitenkin käyttäjäkokemukseen ja sitä kautta myös hakutuloksiin. Jos sivustollasi ei ole käytössä SSL-sertifikaattia, selainrivillä näkyvä ”Ei turvallinen” -teksti saattaa pelottaa kävijän pois sivustoltasi. Google rekisteröi asian niin, että käyttäjä lähti sivustoltasi nopeasti pois – tällöin sivustosi ei varmaankaan ole kovin käyttäjäystävällinen tai ratkaissut käyttäjän ongelmaa. Tästä syystä sivustosi sijoitus hakutuloksissa alkaa laskea.
Varsinkin, jos keräät lomakkeen kautta sivustosi kävijöiltä tietoa tai myyt verkkokaupasta tavaraa, sivustollasi on pakko olla SSL-sertifikaatti, joka suojaa kävijöiden lähettämää tietoa.
SSL-sertifikaatin avulla saadaan salattua yhteys nettisivujen kävijän ja palvelimen välillä. Kun muodostettu yhteys on salattu, ulkopuoliset eivät pääse vakoilemaan sivuille annettua tietoa, esimerkiksi luottokorttitietoja.
Lue lisää: Mikä on SSL-sertifikaatti?
Yhteenveto
Hakukoneoptimointi jakaantuu siis kolmeen, kiinteästi toisiinsa liittyvään isoon kokonaisuuteen, eikä mitään niistä saa unohtaa.
Ota meihin yhteyttä, niin optimoimme sivustosi.
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.