Digitaalisen markkinoinnin sanakirja
SEO, CPC, ROI, CTA ja monet muut kirjainyhdistelmät vilisevät digitaalisen markkinoinnin alan kirjoituksissa. Mistä sanoista nämä lyhenteet tulevat ja mitä ne tarkoittavat?
A/B-testaus | A/B Testing tai Split Testing
Menetelmä, jossa verrataan kahta eri versiota (esim. mainos tai verkkosivun osa) selvittääkseen, kumpi toimii paremmin.
Lue lisää: Mitä on A/B-testaus ja miksi se on tärkeää?
API | Application Programming Interface
Sovellusohjelmointirajapinta: Rajapinta, jonka kautta sovellukset voivat kommunikoida keskenään.
B2B | Business to business
Yritykset käyvät kauppaa keskenään.
B2C | Business to consumer
Yritysten ja asiakkaiden välistä kaupankäyntiä.
BOFU | Bottom of the Funnel
Myyntisuppilon loppuvaihe: Vaihe, jossa potentiaalinen asiakas on valmis tekemään ostopäätöksen.
BR | Bounce Rate
Välitön poistumisprosentti: Prosenttiosuus kävijöistä, jotka poistuvat sivustolta tarkastelematta muita sivuja.
Lue lisää välittömästä poistumisprosentista.
CAC | Customer Acquisition Cost
Asiakashankintakustannus: Kustannus, joka liittyy uuden asiakkaan hankintaan.
CLV | Customer lifetime value
Asiakkaan elinkaaren arvo. Yksi tapa laskea asiakkuuden arvo:
Yrityksen keskimääräinen tilaus (esim 50 €) x ostotiheys (eli esimerkiksi 3 tilausta vuodessa) x keskimääräinen asiakkuuden kesto (eli asiakas jatkaa yrityksen asiakkaana esimerkiksi 4 vuotta) = CLV.
Tässä esimerkissä yhden asiakkaan arvo eli CLV olisi siis 600€ (50€x3x4).
CMS | Content management system
Sisällönhallintajärjestelmä kuten WordPress.
CPA | Cost per action tai Cost per acquisition
Mainostaja maksaa vain toimintaan johtavasta toiminnasta, kuten esimerkiksi tilauksesta, joka on tullut mainoksen kautta.
CPC | Cost per click
Summa, joka maksetaan yhdestä mainoksen klikkauksesta PPC -mainonnassa.
CPL | Cost per lead
Summa, joka maksetaan yhdestä liidistä.
CPM | Cost per mille (cost per thousand impressions)
Summa, joka maksetaan tuhannesta mainoksen näyttökerrasta.
CPO | Cost per order
Summa, joka maksetaan yhdestä tilauksesta.
CRM | Customer relationship management
Asiakkuudenhallinta.
CRO | Conversion Rate Optimization
Konversio-optimointi: Prosessi, jolla parannetaan verkkosivuston tai mainoksen konversioprosenttia.
CSS | Cascading style sheets
Tyyliohjeiden laji, jolla määritellään ulkoasu HTML -kielellä kuvatulle rakenteelle.
CTA | Call to action
Markkinoinnin keino, jota käytetään tehostamaan mainosta. Toimintakehoite, kuten esimerkiksi ”Tilaa nyt!” tai ”Osta nyt!”
CTR | Click through rate
Mainoksen klikkausprosentti eli kuinka monta ihmistä klikkaa mainosta nähdessään sen. Voidaan laskea klikkaukset jaettuna mainoksen näyttökerroilla. Esimerkiksi jos mainoksellasi on 55 klikkausta ja mainoksen näyttökertoja 885, klikkausprosentti on tällöin noin 6,21% (55/885 *100).
CVR (tai myös CR) | Conversion rate
Konversioaste. Käytetään esimerkiksi verkkokaupoissa mittaamaan kuinka monta prosenttia verkkokaupan vierailijoista ostaa jotain. Esimerkiksi jos verkkokaupassasi käy kuukaudessa 1000 verkkovierailijaa ja heistä ostaa 25 ihmistä, on verkkokauppasi konversioaste 2,5% (25/1000*100).
DMP | Data Management Platform
Datanhallintajärjestelmä: Järjestelmä, joka kerää, järjestää ja analysoi tietoa eri lähteistä mainonnan ja markkinoinnin tueksi.
ESP | Email Service Provider
Sähköpostipalveluntarjoaja: Yritys, joka tarjoaa sähköpostimarkkinointipalveluja ja -työkaluja. Esimerkiksi Brevo.
Lue vertailu eri sähköpostipalveluista.
FOMO | Fear of Missing Out
Menettämisen pelko: Tunne, joka saa käyttäjät osallistumaan johonkin, koska he eivät halua jäädä paitsi.
FTP | File transfer protocol
Tiedonsiirtomenetelmä, jota käytetään, kun halutaan siirtää tiedostoja palvelimelle. Filezilla on esimerkki FTP-ohjelmasta.
GA | Google Analytics
Googlen tarjoama työkalu verkkosivuston kävijäliikenteen analysointiin.
Lue lisää Google Analyticsistä.
GWT | Google webmaster tools
Nykyiseltä nimeltään Google Search Console, jonka kautta voi esimerkiksi lähettää sivustokartan Googlelle indeksoitavaksi. Google lähettää Search Consolen kautta viestejä sivuston ylläpitäjille, kuten esimerkiksi tästä artikkelista voit lukea.
HTML | Hypertext markup language
Hypertekstin merkintäkieli, jolla koodataan nettisivuja.
HTTP | Hypertext Transfer Protocol
Hypertekstin siirtoprotokolla.
HTTPS | Hypertext Transfer Protocol Secure
HTTP-protokollan ja TLS/SSL-protokollan yhdistelmä, jota käytetään tiedon suojattuun siirtoon internetissä.
Lue lisää SSL-sertifikaatista.
IM | Influencer Marketing
Vaikuttajamarkkinointi: Markkinointistrategia, jossa käytetään vaikuttajia edistämään tuotetta tai palvelua.
LPO | Landing page optimization
Laskeutumissivun optimointi.
MOFU | Middle of the Funnel
Myyntisuppilon keskivaihe, jossa potentiaalinen asiakas harkitsee tuotteen tai palvelun hankintaa.
PPA | Pay per action
Sama kuin CPA.
PPC | Pay per click
Mainostustapa, jossa jokaisesta mainoksen klikkauksesta maksetaan erikseen. Esimerkiksi Google Adwords -hakusanamainonta on esimerkki PPC -mainostamisesta.
ROAS | Return on Advertising Spend
Mainoskulujen tuotto. Tuoton määrä suhteessa mainontaan käytettyyn rahamäärään.
ROI | Return on investment
Sijoitetun pääoman tuottoprosentti ilmaisee kuinka paljon investoinnilla on saatu tuottoa.
RTB | Real-Time Bidding
Reaaliaikainen huutokauppa. Mainoshuutokauppa, jossa mainostajat tekevät tarjouksia mainospaikoista reaaliaikaisesti. Esimerkiksi Google-mainonta toimii näin.
SEM | Search engine marketing
Hakukonemarkkinointi, joka sisältää hakukoneoptimoinnoin ja hakusanamainonnan.
SEO | Search engine optimization
Hakukoneoptimointi, jolla pyritään parantamaan sivuston näkyvyyttä hakukoneissa.
SERP | Search engine results page
Hakukoneiden hakutulossivu, joka pyrkii näyttämään hakijan termiä mahdollisimman hyvin kuvaavat nettisivut.
SMM | Social media marketing
Nettisivun tai brändin markkinointia sosiaalisessa mediassa.
SMO | Social media optimization
Sosiaalisen median optimointi.
TOFU | Top of the Funnel
Myyntisuppilon alkuvaihe, jossa potentiaalinen asiakas tiedostaa tarpeen tai ongelman.
UGC | User generated content
Käyttäjien luoma sisältö, esimerkiksi verkkokaupoissa tuotearvostelut.
UI | User Interface
Käyttöliittymä. Se osa tuotetta tai palvelua, jonka kautta käyttäjä vuorovaikuttaa järjestelmän kanssa.
URL | Uniform resource locator
Nettisivun osoite. Joka sivulla on oma uniikki urlinsa.
USP | Unique selling proposition
Ainutlaatuinen myyntiväittämä.
UX | User experience
Käyttäjäkokemus. Kokemus, jonka käyttäjä saa käyttäessään tuotetta, järjestelmää tai palvelua.
Lue lisää: Käyttäjäkokemuksen parantaminen verkkosivustolla
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.