Digitaalisen markkinoinnin sanakirja
|

Digitaalisen markkinoinnin sanakirja

NordVPN Black Friday banneri, jossa mainostetetaan 74 prosentin alennusta ja kolmea lisäkuukautta.
NordVPN Black Friday banneri, jossa mainostetetaan 74 prosentin alennusta ja kolmea lisäkuukautta.

SEO, CPC, ROI, CTA ja monet muut kirjainyhdistelmät vilisevät digitaalisen markkinoinnin alan kirjoituksissa. Mistä sanoista nämä lyhenteet tulevat ja mitä ne tarkoittavat?

A/B-testaus | A/B Testing tai Split Testing

Menetelmä, jossa verrataan kahta eri versiota (esim. mainos tai verkkosivun osa) selvittääkseen, kumpi toimii paremmin.

Lue lisää: Mitä on A/B-testaus ja miksi se on tärkeää?

API | Application Programming Interface

Sovellusohjelmointirajapinta: Rajapinta, jonka kautta sovellukset voivat kommunikoida keskenään.

B2B | Business to business

Yritykset käyvät kauppaa keskenään.

B2C | Business to consumer

Yritysten ja asiakkaiden välistä kaupankäyntiä.

BOFU | Bottom of the Funnel

Myyntisuppilon loppuvaihe: Vaihe, jossa potentiaalinen asiakas on valmis tekemään ostopäätöksen.

BR | Bounce Rate

Välitön poistumisprosentti: Prosenttiosuus kävijöistä, jotka poistuvat sivustolta tarkastelematta muita sivuja.

Lue lisää välittömästä poistumisprosentista.

CAC | Customer Acquisition Cost

Asiakashankintakustannus: Kustannus, joka liittyy uuden asiakkaan hankintaan.

CLV | Customer lifetime value

Asiakkaan elinkaaren arvo. Yksi tapa laskea asiakkuuden arvo:

Yrityksen keskimääräinen tilaus (esim 50 €) x ostotiheys (eli esimerkiksi 3 tilausta vuodessa) x keskimääräinen asiakkuuden kesto (eli asiakas jatkaa yrityksen asiakkaana esimerkiksi 4 vuotta) = CLV.

Tässä esimerkissä yhden asiakkaan arvo eli CLV olisi siis 600€ (50€x3x4).

CMS | Content management system

Sisällönhallintajärjestelmä kuten WordPress.

CPA | Cost per action tai Cost per acquisition

Mainostaja maksaa vain toimintaan johtavasta toiminnasta, kuten esimerkiksi tilauksesta, joka on tullut mainoksen kautta.

CPC | Cost per click

Summa, joka maksetaan yhdestä mainoksen klikkauksesta PPC -mainonnassa.

CPL | Cost per lead

Summa, joka maksetaan yhdestä liidistä.

CPM | Cost per mille (cost per thousand impressions)

Summa, joka maksetaan tuhannesta mainoksen näyttökerrasta.

CPO | Cost per order

Summa, joka maksetaan yhdestä tilauksesta.

CRM | Customer relationship management

Asiakkuudenhallinta.

CRO | Conversion Rate Optimization

Konversio-optimointi: Prosessi, jolla parannetaan verkkosivuston tai mainoksen konversioprosenttia.

CSS | Cascading style sheets

Tyyliohjeiden laji, jolla määritellään ulkoasu HTML -kielellä kuvatulle rakenteelle.

CTA | Call to action

Markkinoinnin keino, jota käytetään tehostamaan mainosta. Toimintakehoite, kuten esimerkiksi ”Tilaa nyt!” tai ”Osta nyt!”

CTR | Click through rate

Mainoksen klikkausprosentti eli kuinka monta ihmistä klikkaa mainosta nähdessään sen. Voidaan laskea klikkaukset jaettuna mainoksen näyttökerroilla. Esimerkiksi jos mainoksellasi on 55 klikkausta ja mainoksen näyttökertoja 885, klikkausprosentti on tällöin noin 6,21% (55/885 *100).

CVR (tai myös CR) | Conversion rate

Konversioaste. Käytetään esimerkiksi verkkokaupoissa mittaamaan kuinka monta prosenttia verkkokaupan vierailijoista ostaa jotain. Esimerkiksi jos verkkokaupassasi käy kuukaudessa 1000 verkkovierailijaa ja heistä ostaa 25 ihmistä, on verkkokauppasi konversioaste 2,5% (25/1000*100).

DMP | Data Management Platform

Datanhallintajärjestelmä: Järjestelmä, joka kerää, järjestää ja analysoi tietoa eri lähteistä mainonnan ja markkinoinnin tueksi.

ESP | Email Service Provider

Sähköpostipalveluntarjoaja: Yritys, joka tarjoaa sähköpostimarkkinointipalveluja ja -työkaluja. Esimerkiksi Brevo.

Lue vertailu eri sähköpostipalveluista.

FOMO | Fear of Missing Out

Menettämisen pelko: Tunne, joka saa käyttäjät osallistumaan johonkin, koska he eivät halua jäädä paitsi.

FTP | File transfer protocol

Tiedonsiirtomenetelmä, jota käytetään, kun halutaan siirtää tiedostoja palvelimelle. Filezilla on esimerkki FTP-ohjelmasta.

GA | Google Analytics

Googlen tarjoama työkalu verkkosivuston kävijäliikenteen analysointiin.

Lue lisää Google Analyticsistä.

GWT | Google webmaster tools

Nykyiseltä nimeltään Google Search Console, jonka kautta voi esimerkiksi lähettää sivustokartan Googlelle indeksoitavaksi. Google lähettää Search Consolen kautta viestejä sivuston ylläpitäjille, kuten esimerkiksi tästä artikkelista voit lukea.

HTML | Hypertext markup language

Hypertekstin merkintäkieli, jolla koodataan nettisivuja.

HTTP | Hypertext Transfer Protocol

Hypertekstin siirtoprotokolla.

HTTPS | Hypertext Transfer Protocol Secure

HTTP-protokollan ja TLS/SSL-protokollan yhdistelmä, jota käytetään tiedon suojattuun siirtoon internetissä.

Lue lisää SSL-sertifikaatista.

IM | Influencer Marketing

Vaikuttajamarkkinointi: Markkinointistrategia, jossa käytetään vaikuttajia edistämään tuotetta tai palvelua.

LPO | Landing page optimization

Laskeutumissivun optimointi.

MOFU | Middle of the Funnel

Myyntisuppilon keskivaihe, jossa potentiaalinen asiakas harkitsee tuotteen tai palvelun hankintaa.

PPA | Pay per action

Sama kuin CPA.

PPC | Pay per click

Mainostustapa, jossa jokaisesta mainoksen klikkauksesta maksetaan erikseen. Esimerkiksi Google Adwords -hakusanamainonta on esimerkki PPC -mainostamisesta.

ROAS | Return on Advertising Spend

Mainoskulujen tuotto. Tuoton määrä suhteessa mainontaan käytettyyn rahamäärään.

ROI | Return on investment

Sijoitetun pääoman tuottoprosentti ilmaisee kuinka paljon investoinnilla on saatu tuottoa.

RTB | Real-Time Bidding

Reaaliaikainen huutokauppa. Mainoshuutokauppa, jossa mainostajat tekevät tarjouksia mainospaikoista reaaliaikaisesti. Esimerkiksi Google-mainonta toimii näin.

SEM | Search engine marketing

Hakukonemarkkinointi, joka sisältää hakukoneoptimoinnoin ja hakusanamainonnan.

SEO | Search engine optimization

Hakukoneoptimointi, jolla pyritään parantamaan sivuston näkyvyyttä hakukoneissa.

SERP | Search engine results page

Hakukoneiden hakutulossivu, joka pyrkii näyttämään hakijan termiä mahdollisimman hyvin kuvaavat nettisivut.

SMM | Social media marketing

Nettisivun tai brändin markkinointia sosiaalisessa mediassa.

SMO | Social media optimization

Sosiaalisen median optimointi.

TOFU | Top of the Funnel

Myyntisuppilon alkuvaihe, jossa potentiaalinen asiakas tiedostaa tarpeen tai ongelman.

UGC | User generated content

Käyttäjien luoma sisältö, esimerkiksi verkkokaupoissa tuotearvostelut.

UI | User Interface

Käyttöliittymä. Se osa tuotetta tai palvelua, jonka kautta käyttäjä vuorovaikuttaa järjestelmän kanssa.

URL | Uniform resource locator

Nettisivun osoite. Joka sivulla on oma uniikki urlinsa.

USP | Unique selling proposition

Ainutlaatuinen myyntiväittämä.

UX | User experience

Käyttäjäkokemus. Kokemus, jonka käyttäjä saa käyttäessään tuotetta, järjestelmää tai palvelua.

Lue lisää: Käyttäjäkokemuksen parantaminen verkkosivustolla

Tilaa WordPress-sivustollesi ylläpito. Tarjoamme WordPress-sivuston ylläpidon alkaen 20 € kuukaudessa! Kaksi henkilöä auttamassa toisiaan sekä WordPress-logo taustalla.
Tilaa WordPress-sivustollesi ylläpito. Tarjoamme WordPress-sivuston ylläpidon alkaen 20 € kuukaudessa! Kaksi henkilöä auttamassa toisiaan sekä WordPress-logo taustalla.

Artikkelin kirjoittaja:

Miikka Joki

Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.

Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.

miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi

Puh. 044 239 6296

*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.

Heräsikö kysyttävää?

Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.