6 vinkkiä parempaan verkkokauppaan
Olet perustanut verkkokaupan, luonut tuotteita ja myynytkin jonkin verran. Myyntisi ei kuitenkaan nouse, etkä tiedä mitä tekisit? Lue kuusi vinkkiä, joilla saat tehtyä verkkokaupastasi paremman jo tänään!
1. Kirjoita parempia tuotekuvauksia
Tuotekuvaukset ovat jokaisen verkkokaupan tärkein asia. Jokainen ostava asiakas lukee tuotekuvauksen.
Tuotekuvaus pitää olla huomiota herättävä, informoiva ja etenkin myyvä. Kuvaile, selitä ja kerro hyödyistä.
Yksi suurimmista virheistä tuotekuvauksia kirjoitettaessa on, että ne ovat yksinkertaisesti liian lyhyitä. Jos myyt esimerkiksi sadan euron hintaista tuotetta, ei tuotekuvauksena voi olla ainoastaan yksi lyhyt rivi tekstiä.
2. Vältä duplikaattisisältöä
Verkkokauppaa perustettaessa monet tekevät sen virheen, että kopioivat osan tai jopa kaiken tuotekuvauksistaan muualta, esim. maahantuojan nettisivuilta.
Google ei pidä duplikaattisisällöstä, eikä pidä kukaan muukaan. Google saattaa jopa rankaista sivustoja, joilla on paljon duplikaattisisältöä.
Google pyrkii aina tarjoamaan parhaan mahdollisen hakutuloksen. Tästä syystä se saattaa jättää hakutuloksissa näyttämättä sivuja, joilla on samaa sisältöä toisen sivun kanssa. Kirjoita siis aina omat tuotekuvauksesi, se on sen arvoista.
Jos haluat tietää kuinka monta prosenttia sivustosi ja kilpailijoidesi sisällöstä on duplikaattia, tilaa meiltä maksullinen kilpailija-analyysi ja selvitämme sen ja monta muuta asiaa sinulle.
3. Tee kuvistasi isompia
Isommat tuotekuvat parantavat konversiotasi. Kun tuotekuvat ovat isompia, on niitä helpompi tarkastella.
Asiakkaat haluavat tutkia tuotteita mahdollisimman tarkasti, ja koska verkkokaupassa tuotetta ei pääse hypistelemään käsissään, pitää kuvia olla paljon ja niiden pitää olla laadukkaita.
Muista myös nimetä kuvasi oikein ja sisällyttää niihin ALT-teksti eli vaihtoehtoinen teksti kuvalle parantaaksesi verkkokauppasi hakukoneoptimointia.
4. Lisää avainsana sivun otsikkoon
Sivun title eli otsikko on ensimmäinen asia, jonka verkkovierailija sekä hakukonerobotit näkevät.
Jokaisella sivulla tulee olla uniikki otsikko, joka selittää kyseisen sivun sisällön mahdollisimman tarkasti.
Lisää tärkein avainsanasi sivun otsikkoon, mutta muista pitää otsikon merkkimäärä 50-60 merkissä.
Jos et ole varma miten muokata sivuston otsikoita, voit ottaa meihin yhteyttä ja teemme sen puolestasi pientä maksua vastaan.
5. Vähennä vaihtoehtoja
Mitä enemmän tuotteita, sitä parempi. Eikö niin? Ei välttämättä.
Jos verkkokaupassasi asioivalla on liikaa vaihtoehtoja mistä valita, hän ei välttämättä osaa tehdä valintaa ollenkaan, vaan lähtee pois. Auta ihmisiä ostamaan kategorisoimalla tuotteet hyvin ja vähentämällä valintojen määrää.
Suosittele parhaita tuotteitasi tai asiakkaan katselemaan tuotteeseen liittyviä tuotteita, jolloin teet ostamisesta helpompaa.
6. Hanki arvosteluja
Jokaisessa kunnon verkkokaupassa asiakkailla on mahdollisuus arvostella tuotteita. Asiakkaiden kirjoittamat arvostelut antavat lisäarvoa tuotteen ostamista harkitseville sekä tekevät hyvää verkkokauppasi hakukoneoptimoinnille.
Tee arvostelujen kirjoittaminen mahdollisimman helpoksi. Suosittelemme, että lähetät kaikille verkkokaupastasi ostaneille arvostelupyynnön automaattisesti. Automatisoimalla tämän prosessin tulet saamaan paljon enemmän arvosteluja!
Lue lisää tuotearvosteluista verkkokaupassa.
Yhteenveto
Verkkokaupan perustaminen on helppoa, mutta sen hiominen huippukuntoon vaatii paljon työtä. Verkkokaupan hakukoneoptimointi ja konversio-optimointi ovat todella tärkeitä asioita, joista jokaisen verkkokaupan ylläpitäjän tulee olla perillä. Jos et itse halua tai ehdi tehdä muutoksia verkkokauppaasi, voit ottaa meihin yhteyttä ja laitamme verkkokauppasi kuntoon puolestasi.
Lue lisää verkkokaupoista ja tarjoamistamme palveluista.
Artikkelin kirjoittaja:
Miikka Joki
Olen toiminut yrittäjänä vuodesta 2015 alkaen. Intohimoni on data ja verkkosivujen optimointi. Minuun ollaan yhteydessä, kun WordPress-sivustolla on ongelma, yritys haluaa lisätä myyntiä tai kehittää verkkosivujaan. Vuonna 2019 perustimme yhdessä Henry Moilasen kanssa Mainostoimisto Sitrusmedian.
Vahvuuteni: digitaalinen mainonta ja markkinointi, optimointi, kotisivut ja verkkokaupat.
miikka.joki(at)hakukonemestarit.fi
Puh. 044 239 6296
*Osa tämän sivuston linkeistä on ns. affiliate-linkkejä eli kumppanilinkkejä. Linkin kautta tehdyistä tilauksista tämä sivusto voi saada rahallisen korvauksen, mutta asiakkaalle linkin käyttämisestä ei tule yhtään ylimääräisiä kustannuksia. Usein affiliate-linkin kautta saat jopa alennuksen palvelun normaalista hinnasta.
Heräsikö kysyttävää?
Lähetä meille viestiä tai soita. Kysyminen ei vielä maksa mitään, eikä velvoita sinua mihinkään.